nieuws

Woekerpolistoer in Zwolle: ‘AFM-meldpunt is een black box’

Financiële planning

De vijfde van in totaal zes edities van de Woekerpolistoer, georganiseerd door de Vereniging Woekerpolis.nl, werd dinsdagavond in Zwolle gehouden. Voorzitter Ab Flipse mocht in totaal ongeveer 200 mensen verwelkomen en keek in gesprek met am terug op de bijna afgeronde toer.

Woekerpolistoer in Zwolle: ‘AFM-meldpunt is een black box’

Met mappen, plastic tassen en zelfs sporttassen vol dossiers kwamen de 200 gedupeerden een voor een binnendruppelen in De Vreugdehoeve, een zorgboerderij aan de rand van Zwolle. Allemaal met vragen over de mogelijke woekerpolis die tussen de papieren verstopt zou zitten. Flipse ontving hen samen met Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim en een team van zes juristen. Na het trekken van een nummertje was het voor de klanten wachten tot zij aan konden schuiven bij onder meer Flipse voor een gesprek.

Wat kunnen jullie betekenen voor de mensen die hier aanschuiven?
“De meeste mensen hebben een map vol papieren mee, maar het enige wat wij vragen is om de polis te laten zien en de laatste jaaropgaaf. Daarmee kun je al snel zien of er sprake is van een woekerpolis of niet. Dan vragen we of ze al iets in de claimsfeer doen. Zo niet, adviseren we ze om lid te worden voor onze vereniging. En als de polis nog loopt, gaan we kijken naar hersteladvies.”

Om dat hersteladvies was door het AFM-rapport van vorige week het nodige te doen. Jij haalde zelf flink uit naar de oplossingen die verzekeraars bieden.
“Het is schokkend wat er gebeurt. De cijfers van de AFM over het hersteladvies zijn een lege huls. Hoe kun je via een callcenter adviseren wat iemand met zijn polis moet doen terwijl je niet eens de papieren voor je hebt? De Consumentenbond heeft onlangs een dag met Nationale-Nederlanden meegelopen en heeft geconstateerd dat het helemaal geen Wft-advies is. Als dit mag, kunnen we net zo goed iedereen de papieren laten inleveren en er een vrij beroep van maken.”

Jullie richtten vorige week naar aanleiding het AFM-rapport een eigen meldpunt op. Wat voegt dit toe aan de bestaande van de AFM zelf en die van de Consumentenbond en Radar?
“Het meldpunt van de AFM is een black box. Mensen doen een melding, maar er gebeurt helemaal niks mee. Alsof je naar de dokter gaat, hij je verhaal aanhoort, maar vervolgens helemaal niks eraan doet. Ik zeg: Stop dan maar met die flauwekul. Ga de mensen helpen of doe helemaal niks. Wij dachten: laten wij nu maar informatie gaan verzamelen. En we zijn nadrukkelijk benieuwd naar de kwaliteit van het hersteladvies van de verzekeraars. Ik had net een mevrouw aan tafel die een compleet verkeerd advies van haar verzekeraar had gekregen. Maar de AFM zet dan wel gewoon een vinkje dat er een oplossing is aangedragen.”

Op een bijeenkomst als deze komt ongeveer 200 man af. Voor jullie is het druk, maar zouden hier eigenlijk niet duizenden mensen moeten staan?
“Feitelijk stelt die 200 man niks voor. We weten dat 80% van de bezitters van een woekerpolis niks doet. In 20% zit potentie dat ze actief worden. Maar op dit moment is er slechts 4% actief. Mijn doelstelling is om die overige 16% te activeren. De rest heb ik allang opgegeven.”

Maar voor die 20% komt er een oplossing?
“Ik heb het idee dat de lawine langzaam begint te schuiven. De verzekeraars zijn al voorbij het punt van niet betalen, ze weten al dat het moet. Het is niet meer een kwestie van óf ze moeten betalen, maar van hoeveel, aan wie en hoe ze het moeten organiseren. Maar verzekeraars weten zelf vaak niet meer wat ze verkocht hebben. En dus weten ze ook niet wat voor hersteladvies ze moeten geven, ze zijn opgeschoten wild. Wij moeten de verzekeraars gaan helpen, zij zouden moeten uitvoeren wat onafhankelijke partijen als oplossing aandragen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.