nieuws

Groen licht voor Hema-notarisservice

Financiële planning

In een door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) aangespannen tuchtzaak tegen het Amsterdamse notariskantoor Going Dutch, heeft de tuchtrechter van de Kamer voor het Notariaat bepaald dat het aanbieden van online notarisservices via Hema mag.

Groen licht voor Hema-notarisservice

De rechtszaak werd aangespannen omdat de beroepsorganisatie zich afvroeg in hoeverre de online notarisservice in strijd is met de beroepsregels.

Cliëntgegevens
Sinds de start van de online notarisservice van Hema, in oktober 2013, hebben zesentwintig notariskantoren zich hierbij aangesloten. Het warenhuis noemt het positieve oordeel van de rechter in het specifieke geval van Going Dutch ‘een hart onder de riem voor deze kantoren en Hema’. Wel heeft de rechter aangegeven dat de maatregelen die Hema neemt om klantgegevens geheim te houden, onvoldoende zijn. De gegevens worden op Hema-servers bewaard, waar dus ook medewerkers van de winkelketen bij kunnen. De rechter vindt dat de gegevens op een aparte server moet staan die beheerd wordt door de aangesloten notarissen. Hema moet binnen drie maanden zorgen voor een betere bescherming van deze gegevens.

Online dienst
De Hema-notarisservice is een online dienst van het warenhuis. Consumenten stellen op de website van Hema zelf een conceptakte op voor een samenlevingscontract en/of testament. Dat kost € 125 per akte. Het controleren door de notaris en het uiteindelijke passeren van de definitieve akte gebeurt bij de notaris op kantoor. Hiermee is de zorgplicht van de notaris gewaarborgd, aldus het warenhuis. De conceptakte wordt na het opstellen automatisch naar één van de deelnemende notariskantoren gestuurd en de notaris neemt telefonisch contact op. De notaris controleert zowel telefonisch als in een gesprek bij hem op kantoor of de akte aansluit bij de situatie en wensen van de consument, of dat de consument toch een advies op maat moet krijgen.

Reageer op dit artikel