nieuws

‘Wanneer krijg ik mijn geld terug?’

Financiële planning

Volkskrant-redacteur Toine Heijmans heeft een Mega Lijfrente Plan gesloten bij SNS Reaal. Hij legde € 12.000 in; SNS hield daarvan € 4.800 aan kosten in. Heijmans ontving afgelopen jaar € 88 kostencompensatie en ging bij SNS-directeur Seada van den Herik om opheldering vragen. De Volkskrant publiceerde zaterdag het resultaat daarvan.

‘Wanneer krijg ik mijn geld terug?’

"In die tijd hadden we allemaal een beetje boter op ons hoofd", vindt Van den Herik. "We zijn van een koude kermis thuisgekomen. Ik kan me indenken dat je je dan bekocht voelt. De vraag is: ligt dat alleen aan die ‘kosten’, of ligt dat er ook aan dat je de beleggingsrendementen die je wilde gaan maken, niet gehaald hebt? Die kosten zijn maar een klein onderdeel van het misgelopen rendement."
Leger
Volgens Van den Herik wordt hard gewerkt om het vertrouwen terug te winnen. "We hebben een leger van tussen de vijftig en honderd mensen continu aan het werk alleen maar om dit op te lossen. We hebben een fonds voor schrijnende gevallen. We zijn nu een groep van vijftigduizend kwetsbare klanten actief aan het nabellen. Daar huren we gewoon honderd mensen voor in die we eerst twee weken trainen voordat we ze aan de telefoon zetten. Als je dat afzet tegen het effect dat je bereikt bij klanten, dan word ik daar niet vrolijk van. Want uiteindelijk zijn de meesten niet veel blijer geworden dan ze waren."
Afgesproken
Van de in totaal 760.000 woekerpolissen die SNS Reaal in portefeuille had, zijn er nog 400.000 over, verdeeld over 250 verschillende producten. Op de polis van Heijmans is voldoende compensatie uitgekeerd, zegt Van den Herik: "Het is heel duidelijk. De kosten die we inhouden, mogen maximaal 2,45 procent zijn. Dat berekenen we niet over de inleg, maar over de opgebouwde waarde. Dat hebben we heel zorgvuldig gedaan, zoals is afgesproken." Ze gelooft er niet in dat rechtszaken consumenten wel voldoening gaan schenken: "Van de rechter ga je niet gelukkig worden."
Hersteladvies
Van den Herik raadt Heijmans aan een hersteladvies te vragen aan zijn bemiddelaar Elswout in Haarlem. "Maar die bemiddelaar vertrouw ik niet", schrijft de Volkskrant-redacteur. "De directeur vertelde me door de telefoon dat het heel normaal is om op deze manier geld aan klanten te verdienen en wilde van mijn frustratie niets weten."
Lees hier het volledige artikel

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.