nieuws

Vollebregt: ‘Radar loopt grandioos achter’

Financiële planning

Maurice Vollebregt moest dinsdagochtend even tot zichzelf komen nadat hij maandagavond zag dat Tros Radar Thanatos, onderdeel van Vollebregt Verzekeringen, de maat nam. Zijn conclusie nadat hij de balans had opgemaakt: “Wat er gebeurt na zo’n uitzending? Eigenlijk niks.”

Vollebregt: ‘Radar loopt grandioos achter’

Thanatos uitvaartdiensten was maandagavond het lijdende voorwerp in een uitzending van Radar, omdat het klanten misleid zou hebben. Daar denkt Vollebregt anders over, hij zegt in gesprek met am: “Het is ophef om niets en een storm in een glas water.” De zaken waar Radar over repte, klanten kregen een factuur van € 187,50 voor het opstellen van een uitvaartakte terwijl niet duidelijk was dat daarvoor betaald moest worden, zijn volgens Vollebregt verleden tijd. “Die problemen hebben we allemaal twee tot drie weken geleden opgelost, Radar loopt grandioos achter.”

Werkwijze Radar
Vollebregt zet zijn vraagtekens bij de werkwijze van Radar. Volgens hem worden er in de uitzending onwaarheden verteld door het consumentenprogramma. Bijvoorbeeld de melding dat EDR Works, dat de betalingen voor Thanatos regelde, de samenwerking zou hebben beëindigd. “Dat is helemaal niet waar”, zegt Vollebregt. “Ik heb deze week nog contact gehad met de directeur en die heeft mij verzekerd dat de samenwerking wordt voortgezet. Sterker nog, maandag hebben zij gewoon nog onze betalingen gedaan.”

Ook de klacht van mevrouw van Ravesteijn klopt volgens Vollebregt niet. Deze mevrouw zei in de uitzending dat zij helemaal niet gezegd had dat ze graag wilde dat haar as verwerkt zou worden in een te planten boom, terwijl dit wel op haar uitvaartakte staat. Vollebregt: “Dat kan niet anders zijn dan dat het besproken is, dat verzinnen wij toch niet zelf. Ik denk dat het dingen zijn om het verhaal een beetje op te schudden.”

De directeur zelf zou zijn weerwoord geven in Radar, maar zag later toch af van het meewerken aan de uitzending. “Ik heb met veel mensen in mijn omgeving gesproken en ze hebben mij allemaal afgeraden om daar te gaan zitten.” In plaats daarvan reageerde Vollebregt per brief. “We hadden afgesproken dat ze die brief zouden tonen in de uitzending en bepaalde gedeeltes zouden uitlichten.” Radar kondigde aan het eind van het programma aan dat de reactie van Vollebregt op de site was te vinden.

Niet schimmig
Vollebregt stak wel enigszins de hand in eigen boezem. “We hebben gedwaald. De dienstverlening die wij hebben bedacht rechtvaardigt geen eenmalige betaling, maar meer een lidmaatschap. Dit is een heel nieuw concept, we werken eraan om dat te vervolmaken. Dat heeft Radar ook niet vermeld. Ik had al geen hoge pet op van dat programma, dat is niet beter geworden. Maar we kijken ook naar onszelf en zijn ook kritisch. Ik denk dat we de uitvaartakte te veel hebben gebracht als een service in plaats van een additionele dienst. We hebben niet met voldoende waarborgen omkleed dat het een betaald product is. Maar we hebben niet schimmig gedaan over de kosten, ze zijn gewoon benoemd. We hebben het niet fantastisch gedaan, we zullen in de toekomst veel duidelijker moeten zijn.”

Tot veel reacties leidde de uitzending niet volgens Vollebregt. “Wat er vervolgens gebeurt? Eigenlijk niks. Er zijn vijf klanten die gebruik hebben gemaakt van de bezwaarbrief die Radar beschikbaar had gesteld om de dienstverlening ongedaan te maken. De klachten die we eerder hebben gekregen hebben we al ruim en breed verholpen. De reactie van de gemiddelde Nederlander is dan de vraag of ze de akte wel mogen houden. Dat vind ik dan wel weer leuk.”

Reactie Radar
Radar laat weten dat het programma niet heeft beloofd aan Vollebregt om de brief in beeld te brengen. “Ons programma is niet het podium om brieven te laten zien”, zegt Annemijn Niehof, lid van de redactie van het consumentenprogramma. Niehof zegt ook dat EDR Works aan het programma heeft bevestigd dat de activiteiten met Vollebregt gestopt zijn: “Ze hebben mijzelf verteld dat ze alle activiteiten met Vollebregt hebben bevroren en de lopende incasso’s zullen stoppen. Het lijkt me niet dat zij er belang bij hebben daar niet de waarheid over te spreken.” Niehof laat ook weten dat de klachten over de uitvaartakte niet oud zijn, zoals Vollebregt beweert. “Wij hebben zelfs op de dag van de uitzending nog mails binnen gekregen van gedupeerden.”

Reageer op dit artikel