nieuws

KPMG: ‘Aantal vermogensbeheerders in 2030 gehalveerd’

Financiële planning

KPMG verwacht dat het aantal vermogensbeheerders wereldwijd over vijftien jaar gehalveerd zal zijn. De accountantsorganisatie doet die conclusie op basis van eigen onderzoek naar het profiel van de gemiddelde klant van een vermogensbeheerder in 2030.

KPMG: ‘Aantal vermogensbeheerders in 2030 gehalveerd’

Dat profiel zal compleet anders zijn, is de conclusie van het onderzoeksrapport ‘Investing in the future’. Roel Menken, partner bij KPMG: “In 2030 zal de generatie X, mensen geboren tussen 1961 en 1980, met pensioen gaan, en zullen nieuwe generaties zich aandienen, generaties die aanzienlijk verschillen van de huidige. Bovendien zal het vermogen van de nieuwe middenklasse in met name de opkomende markten dan zeer omvangrijk zijn. Ontwikkelingen die het wereldwijde vermogensbeheer drastisch zullen hervormen en gaan zorgen voor de grootste shake-up in de sector ooit.”

Eigen verantwoordelijkheid
De dramatische daling van het aantal vermogensbeheerders heeft te maken met de wensen van de nieuwe generatie. Menken: “De belangrijkste verandering die op de vermogensbeheerder afkomt is dat hij te maken krijgt met een jonger en meer divers klantenbestand, dat de eigen verantwoordelijkheid gaat nemen voor de oudedagvoorziening en dus minder aan de vermogensbeheerder over laat.”

KPMG ziet wel kansen voor vermogensbeheerders om hun werkzaamheden uit te breiden en tegelijk aan te passen aan de veranderende wensen. Menken: “De vermogensbeheerder van de toekomst moet werken aan een relatie met klanten die in feite bij de wieg begint en bij het graf eindigt, klanten die in toenemende mate uit alle geledingen van de bevolking komen en bovendien steeds jonger zijn. De behoeften en verwachtingen van de klant zullen er over vijftien jaar totaal anders uitzien. Zij zullen een steeds grotere behoefte hebben aan maatwerk als het gaat om informatie en advies. Bovendien zal de klant van de toekomst in toenemende mate online zaken willen doen in plaats van een persoonlijk gesprek. Vermogensbeheerders zullen dan ook op zoek moeten naar een technologie die hen in staat stelt de klant beter te begrijpen en in te spelen op zijn behoefte.”

Google en Apple
KPMG ziet ook potentie voor nieuwe spelers op de markt en kijkt daarbij met een schuin oog naar de drie grote spelers op compleet andere terreinen: Apple, Google en Amazon. “Zij hebben de kenmerken en de mogelijkheden”, leest het onderzoek. “Een alom bekend merk dat wordt vertrouwd door jongere generaties, businessplannen die mensen aanspreken en relevant zijn, businessmodellen waarmee ze in het centrum staan van netwerken die ontworpen zijn om klanten het leven makkelijker te maken, benijdenswaardige distributiemogelijkheden, grote klantenbestanden en de kwaliteit om klanten te begrijpen aan de hand van data-analyse.”

Het complete onderzoek is hier te lezen. Een samenvatting staat hier.

Reageer op dit artikel