nieuws

Eigen Huis: advieskosten tijdens looptijd hypotheek moeten duidelijker

Financiële planning

Vereniging Eigen Huis roept de AFM op om financiële dienstverleners te verplichten duidelijk aan te geven welke diensten zij tijdens de looptijd van een hypotheek leveren en tegen welke prijs. Een mysteryshopper die voor VEH op pad ging, kreeg onduidelijke antwoorden over tarieven en serviceniveau.

Eigen Huis: advieskosten tijdens looptijd hypotheek moeten duidelijker

De meeste hypotheekadviseurs zijn volgens de VEH terughoudend en onduidelijk over hun advieskosten bij veelvoorkomende wijzigingen tijdens de looptijd van een hypotheek. “Zij geven geen inzicht in welke diensten kosteloos worden aangeboden en voor welke diensten moet worden betaald en wat dat dan kost. Dat blijkt uit recent mysteryshopper-onderzoek”, zegt de VEH.

Antwoorden
Antwoorden op vragen over de kosten van advies worden door een groot deel van de bezochte hypotheekadviseurs vooruitgeschoven naar het moment dat de betreffende vraag of kwestie aan de orde komt. “Een goedkope dienstverlening bij het afsluiten van de hypotheek zou op termijn erg kostbaar kunnen zijn als blijkt dat de tussenpersoon hoge kosten voor zijn advies tijdens de looptijd rekent. Klanten moeten weten wat ze krijgen voor hun geld en de tarieven en serviceniveaus van hypotheekadviseurs kunnen vergelijken. Daarvan is nu geen sprake”, aldus de VEH.

Abonnement
De VEH wijst daarnaast op onderzoek van de AFM waaruit vorige week bleek dat 20 procent van de recente hypotheekafsluiters er voor kiest om een serviceabonnement bij de tussenpersoon af te sluiten. “De overige consumenten zijn van plan de adviseur pas te betalen als ze daadwerkelijk advies nodig hebben over bijvoorbeeld renteherziening, extra aflossen, bijlenen of aanpassen van de hypotheek. Veel eigenwoningbezitters krijgen in de 30 jaar die hun hypotheek loopt met één of meer van deze wijzigingen te maken”, aldus VEH.

AFM
Vereniging Eigen Huis legt de resultaten van haar onderzoek voor aan de AFM. “We vragen de toezichthouder financiële dienstverleners te verplichten de tarieven en het serviceniveau van hun betaalde en kosteloze dienstverlening duidelijk in hun dvd op te nemen.”

Onderzoek
Vereniging Eigen Huis stuurde in het voorjaar van 2014 een mysteryshopper van Marlyse Research op pad om een bestaande hypotheek bij een nieuwe tussenpersoon onder te brengen. In dit onderzoek werden in totaal veertien vestigingen van landelijke hypotheekketens: Hypotheekshop, De Hypotheker, Huis & Hypotheek, Hypotheekvisie en Van Bruggen Adviesgroep bezocht.

Reageer op dit artikel