nieuws

Een vijfde van de hypotheeksluiters kiest voor serviceabonnement

Financiële planning

Een vijfde van de hypotheeksluiters kiest voor een serviceabonnement als betalingsvorm. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van de AFM en GfK. De zelfstandig adviseur blijft vooralsnog het meest gebruikte afsluitkanaal, maar wordt ingelopen door de banken.

Een vijfde van de hypotheeksluiters kiest voor serviceabonnement

Het gaat om de Consumentenmonitor van de AFM, uitgevoerd in het voorjaar van 2014. De ondervraagden zijn mensen die tussen november 2013 en april 2014 een hypotheek hebben afgesloten. Van hen was 41% een starter op de woningmarkt. Met een percentage van 76% was een persoonlijk gesprek, met een adviseur, de populairste manier om informatie in te winnen. Ook internet werd veel gebruikt, door 38% van de hypotheeksluiters. Drie kwart van de internetgebruikers keek daarbij op een vergelijkingssite.

Serviceabonnement
Van de hypotheeksluiters koos 21% voor het serviceabonnement als betalingsvorm. Van hen zijn zeven van de tien vooraf geïnformeerd over de inhoud en de prijs van het abonnement. Twee op de tien kreeg die informatie pas na het tekenen, terwijl 10% zegt het niet te weten. Overigens krijgt lang niet elke koper de keuze van een abonnement voorgelegd, 43% zegt dat de adviseur een serviceabonnement niet heeft aangeboden.

‘Een veilig en prettig gevoel’ is voor 49% een reden om voor het serviceabonnement te kiezen. Voor 36% was het feit dat het abonnement goedkoper was de reden, terwijl 8% zegt geen keus te hebben gehad en wel een serviceabonnement moest afsluiten.

Populariteit adviseur
De adviseur is nog altijd het meest populaire kanaal om een hypotheek af te sluiten, 33% kiest voor het zelfstandige intermediair. Daarnaast richt 27% zich tot een hypotheekketen. Tussen die twee kanalen in zit de bank, waar 32% van de consumenten hun hypotheek sluiten, 4% doet dit rechtstreeks bij de verzekeraar.

Reageer op dit artikel