nieuws

Britse kredietverstrekker stuurt nepbrieven

Financiële planning

De Britse flitskredietverstrekker Wonga moet in totaal 2,6 miljoen pond (circa 3,2 miljoen euro) schadevergoeding betalen aan 45.000 klanten wegens het sturen van nepbrieven waarin werd gedreigd met juridische stappen.

Britse kredietverstrekker stuurt nepbrieven

De betrokken klanten werden tussen oktober 2008 en november 2010 via de brieven onder druk gezet om leningen af te lossen die velen zich niet konden veroorloven, bleek uit onderzoek van de financiële toezichthouders in Groot-Brittannië. Wonga maakte daarbij gebruik van namen van niet-bestaande advocatenfirma’s.

Leed
De toezichthouders beslisten dat Wonga, de grootste verstrekker van flitskredieten in Groot-Brittannië, alle 45.000 klanten 50 pond moet betalen ter compensatie van het leed en het ongemak dat hen is aangedaan. Daarnaast draait Wonga op voor de juridische kosten die klanten hebben gemaakt, naar schatting 400.000 pond. Wonga’s interim-topman Tim Weller heeft woensdag zijn excuses aangeboden voor de ,,onacceptabele” praktijken.

Bisschop
De flitskredietbranche in Groot-Brittannië staat onder toenemende druk van politici, toezichthouders en de kerk vanwege de hoge rentes die veel consumenten in de problemen brengen. Aartsbisschop Justin Welby van Canterbury, religieus leider van de Anglicaanse kerk, is een campagne begonnen tegen flitskredietverstrekkers. Hij wil meehelpen bij het opzetten van zogenoemde kredietcoöperaties als alternatief. Wonga reageerde daarop met een ‘Tien Geboden Campagne’.

Bron: ANP

Reageer op dit artikel