nieuws

ING blij met uitzondering provisieverbod

Financiële planning

Hans Hagenaars, directeur ING Particulieren, is blij dat hij het intermediair straks mag betalen als zij zich inzetten voor klanten met betalingsproblemen. “Wij zullen u daar zeker bij inschakelen”, beloofde hij op het ING Hypothekenevent, gisteren in Nijkerk.

ING blij met uitzondering provisieverbod

De consultatie van de Wijzigingswet waarin de versoepeling van het provisieverbod voor het adviseren van consumenten met hypotheekbetalingsachterstanden is opgenomen, sluit vandaag. Hagenaars noemde de wetswijziging een doorbraak. “Dit was echt een belemmering in de beheersituatie. Wij zijn blij dat we straks toch een passende provisie mogen uitkeren.”

Prijsbeleid
Verder deelde Hagenaars mee dat ING haar prijsbeleid gaat verbeteren. “We gaan van drie risicoklasses naar elf”, aldus Hagenaars. “Op die manier hoeft de klant minder eigen geld in te leggen om kans te kunnen maken op een lager rentepercentage.” De nieuwe indeling loopt met stapjes van 5% op van 55% tot 100% van de marktwaarde.

Zorgen
Hagenaars uitte verder zijn zorgen over de financiële positie van veel Nederlandse gezinnen. “Veertig procent van de Nederlandse huishoudens heeft minder dan €2.000 aan spaargeld, dat is zorgelijk. Mensen moeten echt leren om geld opzij te zetten.” Hagenaars noemde ondermeer de kosten van studerende kinderen als kostenpost waar niet voor gespaard wordt. “Mijn dochter kwam laatst thuis met een rekening van Nijenrode waar ze een master gaat doen: €24.000 voor zestien maaanden studie. Gelukkig kan ik het me permitteren, mede dankzij u en uw hypotheken”, schertste Hagenaars.

Zolderkamer
Op het event sprak een heel aantal mensen van buiten de branche. Zo gaf internetondernemer Alexander Klöpping het gehoor mee dat ze zich echt moeten verdiepen in technologische ontwikkelingen voordat een stel slimmerikken vanaf een zolderkamer de branche overneemt. “Er zijn nu eenmaal mensen met veel verstand van techniek en die kijken naar een branche die het al heel lang hetzelfde doet en komen dan met iets slims.” Klöpping gaf als voorbeeld taxi-app Uber, dat de bestaande taxibranche bedreigt.

Levensgeluk
Merkendeskundige Paul Moers had het niet over een technologische, maar over een mentale verandering. “Geld aan klanten vragen is een totaal ander spel. Je moet als intermediair je waardepropositie op orde brengen. Het begint met luisteren naar klanten. Want bedenk: vliegtuigmaatschappijen vliegen niet met vliegtuigen, maar met mensen. En u verkoopt geen hypotheken, nee u verkoopt levensgeluk.”

Reageer op dit artikel