nieuws

FD: Financiële sector verdeeld over hulp aan klant in nood

Financiële planning

Allemaal willen ze de hypotheekklant in nood helpen, maar banken, verzekeraars en onafhankelijke intermediairs zijn verdeeld over de manier waarop dat moet, schrijft het FD vandaag. De oorzaak ligt in onderling wantrouwen en vrees voor misbruik, aldus de krant.

FD: Financiële sector verdeeld over hulp aan klant in nood

Aanleiding voor de onrust is de uitzondering op het provisieverbod die minister Dijsselbloem van Financiën heeft voorgesteld, en die vorige week ook op amweb werd belicht.

Banken hoeven in dat voorstel geen kosten in rekening te brengen als zij een klant adviseren die problemen heeft met het betalen van zijn hypotheek. Bovendien mogen zij het intermediair een vergoeding geven als die een hypotheekklant in nood adviseren.

Op deze manier wil de minister een drempel wegnemen voor woningeigenaren met een (dreigende) betalingsachterstand.

Maar in de praktijk blijkt de zaak vrij gecompliceerd. Uit de reacties die financiële partijen bij de minister hebben ingediend, blijkt dat er veel mitsen en maren bestaan, waarvan sommige fundamenteel van aard zijn.

Rabo-dochter Obvion signaleert ‘perverse prikkels’ in het voorstel. De vergoeding die banken en verzekeraars bieden aan het intermediair, kan in hoogte verschillen. Volgens Obvion bestaat dan het risico dat aanbieders de provisie gaan inzetten om nieuwe klanten te krijgen.

In zijn reactie stelt Obvion dat er geen concurrentie moet plaatsvinden over het hoofd van consumenten in nood heen. De zinsnede toont aan dat aanbieders en intermediair elkaar nog niet echt vertrouwen, meldt het FD.

Misbruik

Adfiz ziet in de voorgestelde regeling het gevaar van misbruik door de aanbieders (banken en verzekeraars). Zo kunnen aanbieders volgens Adfiz besluiten om alleen hun eigen advies bij problemen gratis te maken, ‘en daarmee de keuze van de consument beïnvloeden’.

In het voorstel van de minister worden aanbieders immers niet verplicht een vergoeding te geven aan adviseurs bij wie een klant in nood aanklopt.

Het risico is verder, aldus Adfiz, dat aanbieders de kosten alsnog via het hypotheektarief in rekening brengen bij alle klanten, dus ook bij degenen die geen problemen hebben.

De belangenclub heeft wel een oplossing: de kosten van het advies moeten door de consument worden geleend. Dat kan door bijvoorbeeld het bedrag op te tellen bij de hypotheek en de aftrek fiscaal mogelijk te maken. Dan ziet de consument ook dat dit advies geld kost.

Zuivere keuze

Volgens Adfiz kan de klant hierdoor een ‘zuivere’ keuze maken; hij moet immers zowel bij de bank als bij de onafhankelijke adviseur betalen.

Alle partijen maken zich grote zorgen over de vage omschrijving van de begrippen ‘betalingsachterstand’ en ‘voorzienbare achterstand’.

Iedereen vreest dat het misbruik op de loer ligt. Aanbieders of intermediair kunnen door de vaagheid de gratis dienstverlening aan klanten flink oprekken, aldus de krant.

Uit onderzoek van D&O blijkt overigens dat het intermediair voorstander is van de uitzondering op het provisieverbod.

Reageer op dit artikel