nieuws

Tussenpersoon beticht Yarden van smaad

Financiële planning

Vollebregt Verzekeringen uit Nijmegen ligt in de clinch met Yarden. De tussenpersoon sluit met regelmaat Yarden-klanten over naar andere uitvaartverzekeraars en zegt dat Yarden in behoudpogingen ‘actief en stelselmatig de goede naam van de tussenpersoon besmaadt’. Yarden zegt op haar beurt dat Vollebregt op onrechtmatige wijze aan klanten komt door te profiteren van wanprestatie van andere tussenpersonen.

Tussenpersoon beticht Yarden van smaad

Vollebregt Verzekeringen is een Nijmeegs kantoor met tien medewerkers. Het bedrijf legt zich toe op uitvaartverzekeringen, orv’s en ‘ontwoekeren’. Momenteel sluit het veel klanten van Yarden over. Directeur Maurice Vollebregt wil dat geen ‘grote oversluitactie’ noemen. “Wij kopen portefeuilles op en werken die projectmatig met een telefonisch team af, dat wel.” Ook koopt het bedrijf, dat overigens zelf geen aanstelling bij Yarden heeft, leads van andere tussenpersonen. Voor € 35 per stuk ontvangt het gegevens van klanten wiens uitvaartverzekering bijna vijf jaar loopt (en die dus recht hebben op een afkoopwaarde). Met deze klanten wordt een adviesgesprek gevoerd. “Het gebeurt geregeld dat wij klanten adviseren hun heil elders te zoeken”, zegt Vollebregt. “Lopende uitvaartverzekeringen van Yarden zijn erg duur en wij kunnen vaak besparingen realiseren.”

Behoudgesprekken
Yarden voert vervolgens met deze overstappende klanten behoudgesprekken. Vollebregt: “Daarin bezoedelen ze onze naam. Yarden zegt bijvoorbeeld dat wij al meerdere malen negatief in het nieuws zijn geweest en niet te vertrouwen zijn. Ook sturen ze Kifid-formulieren naar klanten zodat die een klacht tegen ons in kunnen dienen. Klanten raken daardoor compleet in verwarring.” De tussenpersoon heeft fragmenten van emailcorrespondentie van verzekeringnemers naar Yarden gestuurd. Hierin staat bijvoorbeeld: “De mensen van Yarden zeiden dat jullie geen goede naam hadden.” En “De adviseur van Yarden heeft aangegeven dat Vollebregt abnormaal hoge advieskosten rekent en dat ik bij weigering van terugbetalen van de advieskosten een klacht bij Kifid in moet dienen.”

Geen sprake
Vollebregt heeft een advocaat op de zaak gezet. Die heeft de kwestie onder meer gemeld bij de AFM. De advocaat van Yarden zegt in reactie daarop dat de verzekeraar zich niet in de aantijgingen herkent. “Van het besmaden van enige goede naam van Vollebregt is geen sprake.” Yarden voert aan dat het Nijmeegse bedrijf op onrechtmatige wijze aan klanten komt. “De klantgegevens van verzekeringnemers zijn slechts bekend bij Yarden en haar tussenpersonen. Vollebregt gebruikt deze portefeuilles op onrechtmatige wijze en profiteert daarmee van wanprestatie van tussenpersonen waarmee Yarden een bemiddelingsovereenkomst heeft gesloten.” Maurice Vollebregt ziet dat anders. “Wij hebben slechts de cliëntrechten gekocht om te adviseren over een specifiek onderdeel. Daar is niets mis mee.”
Voorts zegt de verzekeraar twijfels te hebben over de werkwijze van Vollebregt en de kwaliteit van de adviezen. Yarden ziet adviezen voorbijkomen “die aantoonbaar niet in het belang van de klant zijn”. De verzekeraar staaft dat met een rekenvoorbeeld, maar in dat voorbeeld zijn volgens Vollebregt getallen verwisseld. Ook bemiddelt Vollebregt volgens Yarden alleen voor NorthWest en worden geen andere aanbieders vergeleken. Vollebregt betwist dat en zegt ook te werken voor PC Hooft en Axent. Tot slot vindt Yarden het vreemd dat Vollebregt klanten er op wijst dat NorthWest een minder bureaucratische verzekeraar is dan Yarden. “Waar deze bewering op is gebaseerd blijkt nergens uit.” Maurice Vollebregt: “De redenen voor klanten om over te stappen hoeven niet alleen financiële te zijn.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.