nieuws

NN wil gesprek met Wakkerpolis

Financiële planning

Nationale-Nederlanden wil met Wakkerpolis in gesprek over de gevolgen van de Kifid-uitspraak over een individuele beleggingsverzekering van NN. Wakkerpolis wil namens zo veel mogelijk klanten die eenzelfde verzekering hadden de onrechtmatig ingehouden kosten en het hierdoor misgelopen rendement terugvragen aan NN. Zes vragen aan Bert-Jan Tiesenga, initiatiefnemer van Wakkerpolis.

NN wil gesprek met Wakkerpolis

Hoeveel klachten van consumenten met een beleggingsverzekering bij NN hebben jullie al?
“Het komt heel snel binnen. We gaan nu al richting de 100 klanten.”
U was betrokken bij de individuele zaak bij Kifid. Wat heeft u doen besluiten om er een collectieve zaak van te maken?
“Er ligt nu een hele duidelijke bindende uitspraak wat betreft het onrechtmatig inhouden van de kosten. Honderdduizenden klanten hebben onder dezelfde voorwaarden zo’n verzekering afgesloten. Die mensen kunnen allemaal individueel een klacht indienen bij NN, maar je kunt je afvragen of al die mensen dat daadwerkelijk gaan doen. Een collectieve rechtszaak heeft als nadeel dat die jarenlang loopt. Vandaar dat wij ervoor hebben gekozen om namens een zo groot mogelijke groep een constructief maar hard gesprek te voeren met NN.”
Voorzitter René Graafsma van Odin stelt op de VVP-site dat er al te veel partijen bezig zijn met collectieve acties. Terechte kritiek?
“Ik ken geen initiatieven als het onze. Een club als Woekerpolisclaim kiest wel voor een collectieve rechtszaak. Daar zijn wij nog lang niet aan toe. Ik vind een collectieve rechtszaak eigenlijk totaal niet passen in deze tijd. Als er klip en klaar onrechtmatig kosten zijn ingehouden moet je die als verzekeraar gewoon terugbetalen, zonder dat daar heel veel rechtszaken voor nodig zijn.”
De gevolgen gaan voor NN natuurlijk wat verder dan alleen het terugbetalen van de onrechtmatig ingehouden kosten als de totale schade inclusief misgelopen rendement wordt geschat op € 2,5 mld.
“De hoogte van de schade doet niets af aan het feit dat je onrechtmatig kosten hebt ingehouden.”
Waarom heeft u de adviseurs Nico van Koesveld en Maarten Koster bij uw initiatief betrokken?
Ik denk dat deze zaak bij uitstek iets is wat financieel adviseurs in de kern raakt. Een goede adviseur moet voor zijn klanten opkomen als de aanbieder iets heeft gedaan wat niet mag.”
NN heeft u inmiddels uitgenodigd voor een gesprek. Gaat u op die uitnodiging in?
“Als het goed is, hebben wij binnenkort een afspraak met directeur Lard Friese. NN heeft ons ook al benaderd met het verzoek om enkele andere klachten die ik onder mijn hoede heb te schikken. Ik begrijp dat wel. Door nieuwe zaken weg te houden van Kifid wint NN tijd. Ik denk dat er nu behoefte is aan een andere, logischer weg. Je gaat met elkaar om de tafel zitten en je lost het op.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.