nieuws

Tevredenheid over uitkeringen op levenpolis neemt toe

Financiële planning

Ruim driekwart van de klanten (77%) was afgelopen jaar tevreden over hun verzoek tot uitbetaling bij een levensverzekering: dat is meer dan in 2012, toen 68% aangaf in zijn nopjes te zijn met de afhandeling van het uitbetalingsverzoek. "Dat is de grootste scoreverandering in het jaarlijkse onderzoek naar de tevredenheid van klanten met een levensverzekering", aldus het Verbond van Verzekeraars. Aan het onderzoek hebben 21 verzekeraars en 10.722 klanten meegedaan.

Tevredenheid over uitkeringen op levenpolis neemt toe

Het doen van uitkeringen legt bij levensverzekeraars steeds meer gewicht in de schaal. Zij keren inmiddels ruim 30% meer uit dan ze aan premies ontvangen. Klanten die een uitkering claimden, gaven hun verzekeraar het rapportcijfer 6,93, tegen 6,91 vorig jaar. Aegon en Generali (beiden 85%) hebben de meeste tevreden klanten als het gaat om het doen van een uitkering. Centraal Beheer Achmea (63%) scoort duidelijk lager dan de rest.
Algemene scores
Het algemene rapportcijfer van klanten is gedaald naar 7,0 (7,1). "Hier kan een lagere score op de toegankelijkheid van de schriftelijke informatie en minder tevredenheid over de snelheid van uitbetalen een rol hebben gespeeld. 60% gaf aan dat de informatie uitnodigt tot lezen, tegen 64% een jaar eerder. De snelheid van uitbetalen werd gewaardeerd door 76%, tegen 78% in 2012."
Individuele cijfers
Dela, FBTO, Monuta en VvAA krijgen met een 7,5 het hoogste rapportcijfer. De laagste waardering is voor Aegon, Allianz, Avéro en Reaal. Zij krijgen een 6,4. Allianz haalt de slechtste scores op het gebied van klantfocus: slechts 35% van de klanten voelt zich daar klantvriendelijk behandeld. VvAA scoort juist hoog op dat punt: 88% zegt zich als klant vriendelijk behandeld te voelen.
De relevantie, overzichtelijkheid en begrijpelijkheid van de schriftelijke communicatie worden door meer dan 80% van de klanten met een levenpolis gewaardeerd. Over het algemeen voelen twee op de drie klanten zich klantvriendelijk behandeld.
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.