nieuws

‘Geen kosten rekenen voor advies bij betalingsproblemen’

Financiële planning

De AFM vindt dat aanbieders of adviseurs die hypotheekklanten helpen met betalingsproblemen, daarvoor geen kosten in rekening hoeven te brengen. Ook niet als daardoor een nieuwe overeenkomst noodzakelijk is.

‘Geen kosten rekenen voor advies bij betalingsproblemen’

Eerder riep de toezichthouder aanbieders op om klanten met betalingsproblemen actief te benaderen. "De AFM ziet ook dat aanbieders graag het initiatief nemen om een hiervoor oplossing te zoeken. Dit is zowel in het belang van de klant als van de bank zelf."
Aanbieders weten echter vaak niet of zij klanten die in betalingsproblemen zitten als gevolg van het provisieverbod een rekening moeten sturen voor het advies dat zij hierover geven. "Het provisieverbod wordt als een grote belemmering ervaren om klanten te benaderen en om tot een passende oplossing te komen."
Beheer
Volgens de wet hoeven aanbieders geen rekening te sturen, zegt de AFM. "Bij deze klanten is het belangrijk om rond de tafel te zitten om meer inzicht te krijgen in zijn financiële positie en te kijken of er mogelijkheden zijn om iets aan de hypotheek, de inkomens- of bestedingenkant te veranderen, zodat er weer lucht ontstaat. Aanbieders of intermediairs kunnen hierover gewoon het gesprek aangaan met klanten zonder een rekening te sturen. Deze werkzaamheden vinden in beginsel plaats in het kader van beheer." In die situatie is het provisieverbod niet van toepassing.
Nieuwe overeenkomst
Dat is wel het geval als het advies is gericht op wijziging van de productsamenstelling. "Als het toch nodig is om een nieuwe overeenkomst te sluiten dan stelt de AFM zich op het standpunt dat de werkzaamheden die hiervoor nodig zijn ook niet in rekening hoeven te worden gebracht. Het is evident niet in het belang van de klant, en ook niet reëel om in dit soort probleemsituaties een rekening te sturen."

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.