nieuws

Figlo maakt informatiefilmpje over provisieverbod

Financiële planning

Figlo heeft een video gemaakt waarmee financieel adviseurs aan hun klanten duidelijk kunnen maken wat het provisieverbod inhoudt en wat de gevolgen ervan zijn. Volgens het softwarebedrijf realiseren veel consumenten zich nog niet wat het verbod in de praktijk betekent. “Consumenten zullen door het provisieverbod ervaren dat financieel advies niet gratis is. Het zijn moeilijke tijden en het is vaak lastig om de facturen en het provisieverbod uit te leggen.”

De video geeft in ruim een minuut uitleg over de veranderingen in het beloningsmodel van financieel adviseurs. Er wordt uitgelegd dat banken en verzekeraars voorheen de adviseur betaalden voor de producten die hij verkocht. “Sommige adviseurs verkochten daarom veel te veel producten of producten die mensen niet nodig hadden. Ze verdienden daarmee heel veel geld. Daarnaast werd er gratis advies gegeven als er geen product werd verkocht.” Vervolgens wordt uitgelegd dat sinds 1 januari een provisieverbod geldt voor complexe producten. “Daardoor heeft de adviseur er geen belang meer bij welk product of hoeveel producten hij aan u adviseert.”
Naast de video heeft Figlo een zogeheten infographic gemaakt: een overzicht op A4-formaat waarin de belangrijkste wetswijzigingen in 2013 in beeld worden gebracht. Het materiaal is vrij beschikbaar voor iedere adviseur.  

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.