nieuws

Zwitserleven terug in particuliere markt

Financiële planning

Met de introductie van drie online spaarproducten voor particulieren maakt Zwitserleven een rentree in de particuliere markt. “Maar dan wel met producten voor later. We zullen niet snel weer in hypotheken gaan”, aldus commercieel directeur Rolf van Woerkom.

Zwitserleven terug in particuliere markt

In 2008 werd Zwitserleven een echte pensioenverzekeraar. Particuliere activiteiten zoals hypotheken en individueel leven gingen naar de nieuwe moeder SNS Reaal. Vijf jaar later breidt de verzekeraar haar palet weer uit met Zwitserleven Sparen door middel van Zwitserleven Bank, een handelsnaam van SNS Bank.
Is in 2008 wel de goede keuze gemaakt?
Rolf van Woerkom: “De herschikking was toen een goed idee. De individuele producten die we destijds hadden zijn te scharen onder de categorie traditioneel leven. Die markt is behoorlijk opgedroogd. Wij kregen toen alle pensioenmerken onder ons, Winterthur, Axa, DBV en Reaal. Administratief is die hele overgang aan beide kanten inmiddels goed op orde en we hebben nu de ruimte om te starten met een nieuwe generatie producten. Daarbij maken we gebruik van de merknaam Zwitserleven die nog altijd een heel goed en positief imago heeft. En een andere categorie mensen aanspreekt dan de klanten van SNS. Wij verwachten weinig verlies van SNS-klanten, maar meer te concurreren met ING en ABN Amro. Wij richten ons op de klant die wat heeft te besteden, ziet dat zijn pensioen niet genoeg gaat opleveren en wil bijsparen. Het zal bij ons waarschijnlijk ook om hogere bedragen gaan dan bij SNS.”
Zijn meer particuliere producten te verwachten?
“Dat kan ik nog niet zeggen. Maar als ze er komen, dan liggen ze in de lijn van sparen voor later. Dat is de koers die we varen, we gaan dus niet weer in hypotheken doen. Een volgende stap zal eerder richting banksparen liggen. Al moeten we eerst zien of dat een aantrekkelijke markt blijft als de fiscale ruimte in de derde pijler verder terugloopt.”
Kunnen we constateren dat Zwitserleven met deze online te openen spaarproducten een nieuw distributiekanaal introduceert naast het intermediair?
“Niet helemaal. Ook in de collectieve pensioenmarkt kwam er al veel via de corporate route bij ons binnen of via de grote actuariële bureaus. En we hebben inmiddels ons directe kanaal Zwitserleven Pensioen Services. Maar dat zijn complexe producten. Deze nieuwe spaarproducten zijn heel eenvoudig. Om dat te illustreren heeft de moeder van onze directievoorzitter Maarten Edixhoven vanochtend de eerste rekening geopend. Hij wil alleen nog maar producten bieden die hij aan zijn eigen moeder kan uitleggen, zo moet je het zien. Kijk, de hele spaarmarkt loopt online daar komt nauwelijks een tussenpersoon aan te pas. Maar de tussenpersoon die het voor zijn klanten wil regelen is natuurlijk vrij om dat te doen, hij krijgt alleen geen provisie.”
Zwitserleven Bank is een handelsnaam van SNS Bank. Wat houdt dat in de praktijk in?
“De marketing verloopt via Zwitserleven, het hele operationele proces doet SNS Bank. Dankzij deze samenwerking kunnen we het doen. We gaan in eerste instantie ook geen betaalfaciliteit bieden, er komen geen Zwitserlevenbankpassen of geldautomaten. Tenzij het heel succesvol wordt, dan zien we weer verder.”
In reacties op deze website werd gesteld dat Zwitserleven, als onderdeel van een staatsbedrijf, geen prijsleider mag zijn.
“Dat zullen we horen van de Europese Commissie. Op 22 augustus dient de Minister van Financiën het herstructureringsplan in bij de Europese Commissie. Op dit moment hebben we niet te maken met restricties.”

Reageer op dit artikel