nieuws

Uitspraak Hoge Raad: Aegon heeft klanten misleid

Financiële planning

De Hoge Raad heeft in haar uitspraak van vanochtend over het Koersplan van Aegon niet alleen geoordeeld dat de klanten te veel overlijdensrisicopremie hebben betaald, maar daarnaast het oordeel van het gerechtshof Amsterdam in stand gelaten dat sprake is van misleiding. Dat is opmerkelijk, omdat de advocaat-generaal de Hoge Raad juist had geadviseerd een ander gerechtshof een oordeel te laten vellen over misleiding.

Uitspraak Hoge Raad: Aegon heeft klanten misleid

Het hof heeft in 2011 geoordeeld dat Aegon zich schuldig heeft gemaakt aan misleiding door bij de maatmanberekeningen te verzwijgen dat de in te houden overlijdensrisicopremei (substantieel) hoger kon uitpakken en dat de risicopremie daarmee het rendement kon beïnvloeden. Aegon heeft daarover in cassatie geklaagd. De advocaat-generaal, die de Hoge Raad adviseert, stelde in zijn advies van maart dat het bezwaar van Aegon doel trof, “in zoverre dat het aan het verwijzingshof is de betreffende vordering tot verklaring voor recht uit te leggen en op grond daarvan te bepalen wat de gevolgen zijn van het feit dat het arrest op een aantal punten geen stand houdt.”
De Hoge Raad maakt in de uitspraak van vanochtend echter geen woorden vuil aan de misleidingskwestie, behalve dat die niet tot cassatie kan leiden. “Dit behoeft geen nadere motivering nu de klachten niet nopen tot beantwoording van rechtsvragen in het belang van de rechtseenheid of de rechtsontwikkeling.”
Daarmee blijft het oordeel van het hof in stand dat sprake is van misleiding, zegt verzekeringsadvocaat Robin van Beem. “De Hoge Raad verwerpt het door Aegon tegen dat oordeel gerichte middel zonder nadere motivering. Dat is opmerkelijk, nu de advocaat-generaaljuist had geadviseerd dat dit middel wel doel trof. Daarom had een toelichting voor de hand gelegen.”
Van Beem wijst erop dat de uitspraak in principe alleen geldt voor de klanten die zijn aangesloten bij de stichting Koersplandewegkwijt, die de procedure is begonnen. “Maar Aegon kan dit oordeel bij andere Koersplan-klanten natuurlijk niet zomaar negeren.”

Reageer op dit artikel