nieuws

KNAB werkt aan nieuwe positionering

Financiële planning

De nieuwe bank KNAB, onderdeel van Aegon, werkt zeven maanden na de lancering al weer aan een nieuwe positionering. Nu wordt de bank gezien als een retailbank en dat moet veel meer een personal finance-dienstverlener worden. Want klanten zien het verschil met andere banken niet. Aldus Marco Keim van Aegon en René Frijters, oprichter van KNAB.

KNAB werkt aan nieuwe positionering

Aegon Nederland-ceo Marco Keim heeft er desgevraagd geen moeite mee om het toe te geven: KNAB is een worsteling. Hoewel hij geen cijfers kan geven is het duidelijk dat de klantenaanwas niet groot genoeg is. Keim zegt in een gesprek met AM: “Bij KNAB zie je het model dat we als Aegon willen: we krijgen geld voor de transfer van kennis. KNAB heeft een geweldig financieel planningstool. Het kost wat geld, maar dat verdien je echt ruimschoots terug. Bij 50.000 euro saldo is het al lonend. De positionering is nu te veel dat KNAB een nieuwe retailbank is. En dan is een fee van 15 euro per maand duur voor veel klanten. Dat is niet handig geweest.”
Op de vraag hoe KNAB dan gepositioneerd had moeten worden, zegt Keim: “Niet als een bank. Maar als personal finance-specialist. Iedereen die het gebruikt is enthousiast, maar het aantal is te klein. Er zitten zoveel features in en de killer app is voor iedereen anders. We gaan kijken wat KNAB nu echt is. Nooit geschoten is altijd mis. We leren er van.”
Bij de lancering van KNAB werd er veel kritiek geleverd op de kosten van een KNAB-rekening. De consumentenbond schreef: “Een standaardgezin is volgens onze berekeningen bij KNAB zo’n €260 per jaar kwijt. Voor een betaalrekening is dat veel, want datzelfde gezin is bij ING of SNS Bank slechts eenderde van dat bedrag kwijt.”
KNAB-oprichter René Frijters onderschrijft de opmerkingen van Keim. Hij zegt ook dat het onderscheid met andere banken er wel degelijk is, maar dat het lastig is om klanten die verschillen duidelijk te maken. “We zijn nu druk bezig met de uitwerking van de nieuwe positionering. We zijn een dienstverlener. Daarin onderscheiden we ons van de andere banken. KNAB is een service organisatie en dat moeten we in de communicatie veel meer benadrukken.”
Frijters denkt dat het nog wel twee maanden duurt voordat de nieuwe positionering van zijn bank helder wordt voor de buitenwereld. In september 2012 werd KNAB voor de eerste keer gelanceerd.

Reageer op dit artikel