nieuws

Verbazing is een emotie. Die drukt zich meestal uit doordat mensen verrast kijken: de wenkbrauwen worden dan omhoog getrokken waardoor de ogen wijder worden. Als ik in de spiegel kijk, weet ik het zeker: ik ben verbaasd!

 
Verbaasd dat de Rabobank als marktleider in hypotheken de grens opzoekt van het nog verse provisieverbod.
Nog verbaasder toen de AFM de Rabo’s terugfloot, maar het bijbehorende ultimatum pas op 30 juni aanstaande stelde. We laten een wielerploeg toch ook niet doorfietsen met doping omdat het zo ongezond is voor de renners om ineens te stoppen met dat spul? Fout is ook nooit ‘eventjes wel oké’. De AFM als tijdelijke gedoogpartner voor de marktleider die over de schreef gaat. Ik ben verbaasd.
 

Ongekend ingewikkeld

De wenkbrauwen gingen ook regelmatig omhoog bij het woonakkoord. Eén verplichte hypotheekvorm mét verplichte aflossing van de héle hypotheek in 30 jaar. De politiek wil de markt dwingen tot eenvoudige financiële producten. Aflossen moest de norm zijn om zo de schuldenlast terug te dringen. Om vervolgens als overheid de eenvoudige en transparante annuïteitenhypotheek zélf alsnog ongekend ingewikkeld te maken! “We plakken er een tweede lening aan vast die de aflossingstermijn van de oorspronkelijke hypotheekschuld overneemt, om zo de maandlasten in het begin te drukken en het aflossingsvrije deel weer terug te brengen op 50%.”
Minister Plasterk (Binnenlandse Zaken) verbaasde zich over de ontstane commotie: “Mensen hoeven de Blokhypotheek niet te kiezen, het is een optie”, pareerde hij schijnbaar vakkundig. Op deze wijze zeggen dat iets niet hoeft, staat voor mij gelijk aan toegeven dat er geen inhoudelijke argumenten zijn om het wel te doen.
 

Verborgen agenda

Ondertussen verbaas ik mij over de hoeveelheid werk die hypotheekadviseurs momenteel hebben. De chaos is zo groot dat consumenten massaal en per direct de toegevoegde waarde van een goede adviseur ervaren. Of hebben we onze volksvertegenwoordigers weer eens onderschat en is dat de verborgen agenda van de politiek geweest? “Door al deze maatregelen te compliceren, dragen we op onze manier bij aan het herontdekken van de nieuwe en provisieloze adviseurs door consumenten en tonen indirect het maatschappelijk belang van goed advies aan.”
Natuurlijk is dat niet het bedoelde effect van de maatregelen geweest. Maar tegenwoordig verbaast niets mij meer…
 

Reageer op dit artikel