nieuws

Een op drie hypotheekklanten heeft nooit contact met adviseur

Financiële planning

Bijna twee derde van de consumenten die een hypotheek hebben gesloten via een adviseur, is het afgelopen jaar niet actief benaderd. Ruim een op de drie klanten is zelfs nog nooit actief benaderd door zijn hypotheekadviseur, zo blijkt uit onderzoek door GfK onder 1.090 huizenbezitters die hun hypotheek bij een onafhankelijk adviseur hebben gesloten.

Een op drie hypotheekklanten heeft nooit contact met adviseur

Het onderzoek is gehouden in opdracht van PriQels, het klantbedieningsprogramma voor de financiële branche van Woonfonds. Een kwart van de klanten heeft het afgelopen halfjaar wel contact gehad met zijn adviseur. Slechts 18% van de consumenten zegt door de hypotheekadviseur te zijn geïnformeerd over de wetswijzigingen rondom de hypotheekrenteaftrek. De geldverstrekkers scoren nog slechter: 6% zegt van de hypotheekaanbieder informatie te hebben gekregen over de beperking van de renteaftrek.
De behoefte aan een proactieve benadering is er wel: 68% van de klanten vindt het fijn als ze actief benaderd worden. Klanten willen vooral meer informatie over wetswijzigingen, het aflopen van de rentevaste periode, nieuwe hypotheekvormen en extra aflossen.
De drie belangrijkste aspecten zijn voor de klant de begrijpelijkheid van het advies, de deskundigheid van de adviseur en vertrouwen. Maar 5% van de ondervraagden vindt de prijs het belangrijkste bij een adviesgesprek.

Reageer op dit artikel