nieuws

AFM wil dat consumenten slimmer beleggen

Financiële planning

Het is Internationale Consumentendag. Reden voor de Autoriteit Financiële Markten om consumenten te helpen slimmer te beleggen. “Slechts 7% van alle beleggers is in de afgelopen drie jaar gewisseld van aanbieder.”

AFM wil dat consumenten slimmer beleggen

Allereerst moeten consumenten hun beleggingsdoel bepalen en regelmatig checken of het doel nog haalbaar is. “Ruim de helft van de beleggers heeft niet bepaald wat hij wil bereiken met beleggen. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van de AFM eind 2012. Ruim een kwart van de beleggers die wel een doel heeft, controleert tijdens de looptijd van de belegging niet of dat haalbaar blijft.”
Ten tweede moeten consumenten realistisch zijn over het rendement en een jaarlijkse check doen. “Uit ons consumentenonderzoek blijkt dat beleggers de komende drie jaar gemiddeld een jaarlijks rendement van 10,6% verwachten. De afgelopen drie jaar was het gemiddelde rendement van de AEX slechts 0,7% (exclusief dividend). De grootste optimisten blijken ook nog eens het minst te controleren welk rendement zij daadwerkelijk behaald hebben. Ruim de helft van de beleggers weet bovendien niet welk rendement ze in 2011 hadden.”
Tot slot kunnen consumenten kritischer naar de kosten kijken en zo nodig switchen naar een ander product of aanbieder. “Bijna zes op de tien beleggers heeft geen idee hoe hoog de kosten zijn die zij gemiddeld per jaar betalen. Het loont om de totale kosten van verschillende beleggingsdiensten met elkaar te vergelijken en zo nodig over te stappen naar een andere aanbieder. Slechts 7% van alle beleggers is in de afgelopen drie jaar gewisseld van aanbieder. Zeven op de tien beleggers zijn zelfs nog nooit overgestapt”, aldus de toezichthouder.

Reageer op dit artikel