nieuws

DNB wil nu actie van levensverzekeraars

Financiële planning

Toezichthouder DNB uit voor de vijfde keer in twee jaar tijd zijn zorgen over levensverzekeraars. Het aanhoudende gebrek aan vertrouwen en de halvering van de verkoop van levensverzekeringen roepen om actie: “DNB verwacht dat verzekeraars tijdig een antwoord formuleren op deze uitdagingen. Wachten op betere tijden is geen optie.”

DNB wil nu actie van levensverzekeraars

Twee jaar terug waarschuwde DNB de levensverzekeraars al in zijn jaarverslag: “Er zijn beren op de weg.” Die beren bestonden vooral uit de hoge kosten en de risico’s van polissen met rendementsgaranties. Later wees de toezichthouder op de sterke concurrentie van banksparen: een van de belangrijke oorzaken dat de verkoop van individuele levensverzekeringen sinds 2008 is gehalveerd. “Levensverzekeraars kampen met een gebrek aan vertrouwen van de consument en een sterke terugval van de verkoop van hun producten. Dat vraagt om een aanpassing van de strategie en het bedrijfsmodel. DNB verwacht dat verzekeraars hier voortvarend mee aan de slag gaan.”
‘De klant centraal’ mag geen loze kreet zijn, aldus DNB: “Het tij is nog niet gekeerd. Verzekeraars moeten langdurig laten zien dat ze hun klanten serieus nemen.”
De toezichthouder noemt twee mogelijke manieren om uit het dal te klimmen: “Groeien op andere markten of efficiënter gaan werken.” De groeimogelijkheden zijn in ons land echter beperkt. “Het betekent dat een levensverzekeraar die claimt het hoofd boven water te houden door te groeien, met een overtuigend verhaal moet komen. Die verzekeraar moet aantonen zich te onderscheiden van concurrenten die eveneens azen op de markt voor collectieve pensioenen of bankspaarproducten.”
Efficiënter werken is evenmin eenvoudig, schrijft DNB: “In de praktijk blijkt het lastig om te snijden in de kosten. Verzekeraars die deze koers varen, moeten concreet laten zien hoe ze efficiënter gaan werken.” Het formuleren van een geloofwaardige strategie zou de hoogste prioriteit moeten hebben: “Gelukkig zien we dat steeds meer verzekeraars de uitdagingen vertalen in concrete plannen en een strategie formuleren om op lange termijn rendabel te blijven. DNB gaat graag met verzekeraars in gesprek over deze dilemma’s en de aanpak daarvan.”
 

Reageer op dit artikel