nieuws

Helft Nederlanders zoekt levenpolis via vergelijkingssite

Financiële planning

Nederlanders die een nieuwe levensverzekering willen sluiten, zoeken via vergelijkingssites (48%), websites van intermediairs (42%) of verzekeraars (32%) of gaan af op mond-tot-mond reclame (30%). Bij schadeverzekeringen zijn prijs (53%) en reputatie (38%) leidend in de aankoopbeslissing. Dit blijkt uit de Global Consumer Insurance Survey 2012 van Ernst & Young, een internationaal verzekeringsonderzoek onder 24.000 verzekeringsklanten in 23 landen.

Helft Nederlanders zoekt levenpolis via vergelijkingssite

De Nederlandse consument geeft zijn verzekeraar gemiddeld een 7,1. Van de andere Europese landen scoren enkel het Verenigd Koninkrijk (7,3) en Duitsland (7,2) hoger. Tevreden klanten zijn echter geen loyale klanten, zo blijkt uit de loyaliteitsscore, de Net Promotor Score (NPS), van -12%. 
79% van de Nederlandse respondenten geeft aan dat zij de komende vijf jaar niet van levensverzekeraar zullen veranderen. Binnen de schadeverzekeringen zijn de Nederlanders ten opzichte van de andere onderzochte landen het meest loyaal. Slechts 2% van de ondervraagde consumenten is van plan om de komende vijf jaar van schadeverzekeraar te wisselen. De belangrijkste reden daarvoor is een betere prijs (49%) of een beter product (26%).
Volgens John Scholten, leider Customer Relationship Management bij Ernst & Young kunnen verzekeraars klantloyaliteit en mond-tot-mond reclame verbeteren door proactieve participatie op social media platforms, bijvoorbeeld met web care teams. "In de ogen van de klant is persoonlijk contact van groot belang. Intermediairs spelen een belangrijke rol bij de verkoop van complexe producten zoals levensverzekeringen en pensioenen. Ook verzekeraars moeten daarin de samenwerking met de klant opzoeken. Door producten samen met de klant te evalueren of zelfs te ontwikkelen kan de verzekeraar nieuwe, succesvolle verzekeringen ontwikkelen."

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.