nieuws

ING wint procenten marktaandeel in hypotheken

Financiële planning

Mede door het aanbieden van scherpe rentetarieven voor periodes tot en met tien jaar blijft ING marktaandeel winnen op de hypotheekmarkt. Dat stelt adviesbureau IG&H in de tweede ‘hypotheekupdate’ van dit jaar. Verder maakt Quion het verlies van het eerste kwartaal weer goed.

ING wint procenten marktaandeel in hypotheken

Quion wint in de maanden april, mei en juni twee procentpunten marktaandeel terug, nadat in het eerste kwartaal een terugval van 81% was geconstateerd. In die eerste drie maanden compenseerden NN en ING het wegvallen van het label Postbank. Dat is nu alleen het geval voor ING, dat vier procentpunten marktaandeel wint. De concerngenoten Nationale-Nederlanden en Westland Utrecht moeten juist flink terrein prijsgeven.
In het tweede kwartaal behoren verder Aegon, Fortis-dochter Direktbank en Reaal-label Alkmaar Hypotheken tot de stijgers. Naast de drie genoemde ING-labels is de teruggang het grootste bij Amstelhuys (Delta Lloyd) en ABN Amro-label MoneYou.
De totale hypotheekomzet is in het tweede kwartaal van 2009 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 39% gedaald naar € 16,3 mld. Over de eerste zes maanden van dit jaar is de hypotheekmarkt meer dan een derde van haar omvang verloren: van € 48,9 naar € 30,6 mld. De productie lag in het tweede kwartaal wel 14% hoger dan in het eerste kwartaal, maar IG&H schrijft dit grotendeels toe aan "seizoenseffect".

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.