blog

Digitaal tot en met de handtekening

Financiële planning 1660

Een hypotheektraject kan vrijwel volledig digitaal plaatsvinden. Communiceren met de klant gaat via e-mail, chat en beeldgesprekken. Voor informatie is er het internet, voor het advies zijn er handige apps. Aan de backofficekant is bijna alles al gedigitaliseerd. Het enige wat vaak nog ouderwets handwerk is, is de handtekening van de klant onder de hypotheekofferte. Maar dat verandert ook.

Digitaal tot en met de handtekening

Het Waarborgfonds Eigen Woningen accepteert inmiddels elektronische handtekeningen bij de aanvraag van een NHG-hypotheek. En die ontwikkeling zal zich zeker doorzetten. Een digitale handtekening is een veilige en klant- en adviseurvriendelijke authenticatiemethode.

Papierwerk achterwege

De handtekening van een klant is cruciaal voor het hypotheektraject. Die handtekening zegt: ik ben wie ik zeg dat ik ben en ik ben akkoord met dit document. Digitaliseren van de handtekening levert voordelen op en het meest in het oog springende voordeel is efficiency. Je hoeft een document niet meer uit te printen, te laten ondertekenen, te archiveren en te scannen. Het papierwerk kan volledig achterwege blijven. Het kan zelfs helpen om fouten te voorkomen: pas als een pagina of veld getekend is, kan de klant digitaal verder bladeren.

Handtekening kopiëren

Misschien is het goed om eerst even duidelijk te maken wat een digitale handtekening is. Daarmee bedoel ik niet de gescande ‘papieren’ handtekening. Want zo’n handtekening is allesbehalve veilig. Een bankadviseur die zijn targets moet halen zou bijvoorbeeld zo’n handtekening kunnen kopiëren en die onder een herziene versie van een eerder gegeven hypotheekadvies kunnen plakken. De waarde van een handtekening zit niet in het plaatje van een handtekening, maar in de authenticatiemogelijkheid van de ondertekenaar.

Biometrische gegevens

Met een echte digitale, op een scherm gezette handtekening wordt niet alleen het beeld wordt vastgelegd, maar ook de biometrische gegevens, zoals de pendruk, tekensnelheid en moment van tekenen. Een unieke handtekening dus, net zoals de ouderwetse, maar dan digitaal. Hoewel Nederland in digitaal opzicht voorloper is, blijft het digitaal ondertekenen, zeker in de financiële dienstverlening, nog wel achter. Op dit punt zijn ze in de VS verder en in Frankrijk is bijvoorbeeld het notariaat al bijna tien jaar papierloos, inclusief digitale ondertekening van notariële documenten.

Speciale pen

Toch zullen Nederlandse financieel dienstverleners ook snel die kant opgaan, schat ik in. De hypotheeksector is al flink gedigitaliseerd en de handtekening zal ongetwijfeld volgen. Daarbij is van alle biometrische authenticatiemethodes de digitale handtekening de meest logische. Je zou ook voor een vingerafdruk of een irisscan kunnen kiezen, maar consumenten ervaren dat als nogal opdringerig. Bovendien past een digitale ondertekening prima in het digitale hypotheektraject en in de multi- of cross-channel strategie van hypotheekaanbieders.
Nu nog gebeurt de elektronische ondertekening veelal op kantoor bij de adviseur. Met een speciale pen en pad kunnen klanten ter plekke digitaal ondertekenen. Maar het zal niet lang duren of klanten kunnen ook op het scherm van hun tablet of mobieltje tekenen. Het is natuurlijk aan de aanbieder zelf of hij daarvoor kiest. Blijft face-to-face contact belangrijk of gaat hij volledig digitaal? De toekomst is wat dat betreft erg dichtbij.

Thomas Kaeb is senior sales manager bij Wacom

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.