blog

Dit zoekt jouw klant op Google. En dit kun je ermee…

Financiële planning 6137

Als er één bedrijf weet waar jij en ik interesse in hebben, is het Google. De zogeheten bots en spiders van Google rennen zich een slag in de rondte om wereldwijd alle websites te bezoeken. Dat doen ze om zoveel mogelijk informatie van jou, mij, en eigenlijk iedereen op internet te verzamelen.

Dit zoekt jouw klant op Google. En dit kun je ermee…

Google kent je
Die verzameling staat vooral bekend als ‘big data’. Het is data die Google vervolgens weer filtert op persoonsniveau. Elke internetgebruiker krijgt een eigen profiel, bestaand uit alles wat die gebruiker doet en bekijkt op internet.

Vervolgens projecteert Google de verkregen informatie weer op diezelfde gebruiker, al dan niet via een partner-website of via social media. Denk maar eens aan de ski-aanbiedingen die je te zien krijgt op Facebook, op NU.nl of bovenaan in je Gmail-inbox. Die aanbiedingen ontvang je omdat je in de pauze van je werk even Googelde op “aanbieding ski’s”.

De zoekwoordplanner van Google
Google verzamelt en gebruikt dus ongevraagd jouw informatie. Dat is iets waar je je boos over kunt maken. Of het is iets waar je je voordeel mee doet. Google houdt die informatie namelijk niet allemaal voor zichzelf. Een deel van ons zoekgedrag maakt Google openbaar. Google vertelt ons, enigszins gemaskeerd, waar de Nederlandse consument naar op zoek is. Google toont deze resultaten in de zoekwoordplanner.

De zoekwoordplanner is een hulpprogramma, beschikbaar voor mensen met een Google Adwords-account. Heb je zo’n account niet, dan kun je er binnen een paar minuten gratis één aanmaken. Dit is zeker de moeite waard als je meer wilt weten over het zoekgedrag van jouw klant.

Betalen per klik
De zoekwoordplanner van Google geeft je, zoals de naam al doet vermoeden, informatie over de termen waarop een klant zoekt. Met die informatie wil Google jou enthousiast maken en richting geven voor het inzetten van een Google-advertentiecampagne. Dat werkt als volgt: adverteerders betalen Google elke keer een klein bedrag wanneer er iemand op hun Adwords-advertentie klikt. Hoeveel de adverteerder betaalt, is afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord. Zo betaal je voor “hypotheekrente” tussen de € 0,70 en € 0,90 per klik. ‘Huurtoeslag’ kost je € 0,20 á € 0,30 per klik.

Zoeken naar wat je klant zoekt
De zoekwoordplanner geeft je ook inzicht in het aantal personen dat elke maand naar een woord of vaste woordcombinatie zoekt. 27.100 mensen zoeken bijvoorbeeld elke maand op “aow”, en 3.600 mensen zoeken op “huizenprijzen”. Als je alle woorden, gerelateerd aan consumentenfinanciën, op een rij zet, springen een aantal zaken in het oog.

“Huis” of “woning”?
Volgens de Van Dale is een “woning” hetzelfde als een “huis”. Volgens Google niet. Elke maand zoeken 6.600 mensen op “huis huren”. “Woning huren” is met 3.600 zoekopdrachten maar half zo populair. Tegelijkertijd zijn er 2.400 zoekopdrachten op “huurwoning” en maar 900 op “huurhuis”.
Bij kopen zien we een heel ander beeld. De termen “koopwoning” en “koophuis” zijn met respectievelijk 600 en 700 zoekopdrachten per maand ongeveer gelijk. Maar als het gaat om een “huis kopen” of een “woning kopen”, dan wint “huis” met maar liefst 12.000 tegen 1.000.

Adviseur of tussenpersoon
Een ander inzicht krijgen we als we willen weten hoe consumenten naar financieel advies zoeken. De zoekwoordplanner vertelt ons dat er 1.900 mensen zoeken naar hypotheekadviseur, 2.400 naar een financieel adviseur, 320 naar een verzekeringsadviseur en 260 naar tussenpersoon.

Welke zoekwoord is het duurst?
Verzekeringen is het financiële onderwerp waard adverteerders het meeste geld voor over hebben. Wanneer iemand zoekt op “autoverzekering direct online afsluiten”, wordt er 45 euro betaald voor slechts één klik van die geïnteresseerde bezoeker. “Uitvaartverzekering” komt op de tweede plaats met 40 euro per klik. “Zorgverzekering afsluiten” is met 5 euro de duurste zoekterm als het gaat om zorgverzekeringen.

De hoogte van het bod heeft onder meer te maken met concurrentie op het product, de winstmarge op het product, en de mate waarin de geïnteresseerde bezoeker bereid is om direct een product aan te schaffen. Zorgverzekering-consumenten snuffelen klaarblijkelijk langer rond dan uitvaartverzekering-consumenten. En, zoals bekend, de premieconcurrentie bij de autoverzekering is ongekend groot.
Rondom hypotheken is “hypotheek advies” (inclusief de spatie) de duurste zoekterm. Je betaalt zo’n 16 euro voor een klik op jouw advertentie. “Hypotheekadviseur” komt op plek twee met zo’n 15 euro per klik. Voor “hypotheek” betaal je 3 euro en bij “laagste hypotheekrente” kost een klik 1 euro.

Wat kan je als adviseur met deze informatie?
Verzekeraars hebben het marketingbudget om voor elke klik 40 euro te betalen. Een gemiddelde assurantie- of hypotheekadviseur heeft dat budget niet. Toch kan de zoekwoordplanner van Google ook voor de adviseur interessant zijn.

Drie voordelen op een rij:
• Door te grasduinen in de veelvoud aan zoekopdrachten leert de adviseur nog beter wat er omgaat in het hoofd van de klant. Je weet waar een klant z’n prioriteiten legt en welke vragen hij snel beantwoord wil hebben in een advies.
• Ervan uitgaande dat een adviseur zijn klant periodiek via e-mail informeert over financiële zaken, vertelt Google op welke onderwerpen die adviseur specifiek zou moet inzoomen.
• De adviseur kan besluiten om de teksten op zijn website specifiek te richten op het resultaat dat de zoekwoordplanner toont. Zo kan de adviseur met een beperkt budget flink wat bezoekers van Google naar zijn eigen website sturen.

Adviseur: zo komt de klant op jouw website
Laten we eens inzoomen op het derde voordeel: “Met specifieke teksten, klanten naar jouw website sturen”. Twee voorbeelden van hoe een adviseur dat zou kunnen bewerkstelligen:
1) Stel: je besluit als adviseur in een door jou geschreven tekst het onderwerp hypotheekrenteaftrek uit te diepen. De zoekwoordplanner van Google vertelt je dat er tussen de 1.000 en 10.000 mensen per maand zoeken op “hypotheekrenteaftrek”. Als je dit woord echter Googelt ontdek je dat een aantal grote concurrenten ook al over dat onderwerp heeft geschreven. Jouw website gaat het qua positie / ranking in Google waarschijnlijk niet winnen van die concurrenten. En dus zoek je door.

Na wat langer speuren in de zoekwoordplanner zie je dat er 100 tot 1.000 mensen per maand zoeken op “hypotheekaftrek”. Uiteraard klopt dit woord niet. Het is immers “hypotheekrenteaftrek”. Maar blijkbaar zijn voldoende mensen die dat niet weten. Vervolgens tik je zelf “hypotheekaftrek” in op Google. Daar ontdek je dat je wederom pagina’s over “hypotheekrenteaftrek” krijgt voorgeschoteld, maar niet over “hypotheekaftrek”. Daar ligt dus een kans.

Je besluit jouw tekst niet daarom niet op “hypotheekrenteaftrek” maar op “hypotheekaftrek” te richten. Dat geeft jou een reële mogelijkheid om te zorgen dat Google na verloop van tijd jouw tekst, en dus jouw website, prominent in de zoekresultaten gaat weergeven.

2) Ander voorbeeld: je bent hypotheekadviseur in Vlissingen en je wilt gevonden worden op internet. De zoekwoordplanner van Google vertelt dat er 10 tot 100 mensen per maand specifiek zoeken naar “hypotheekadviseur vlissingen”. Jij wilt die mensen bereiken. Daarom moet jouw website een Vlissingen-uitstraling gaan krijgen. Dat kun je doen op de volgende manier.

Zorg dat je website extreme duidelijkheid biedt over jouw werkgebied. Creëer een webpagina “naamwebsite/regio” met informatie over jouw advies in combinatie met de regio. Zorg dat de term “Vlissingen” en “hypotheekadviseur” veelvuldig voorkomt. Creëer ook een losse pagina “naamwebsite/hypotheekadviseurvlissingen” en vertel op die pagina over jouw rol als hypotheekadviseur in Vlissingen.

Los van de teksten op de website, zorg je natuurlijk ook jouw bedrijfsinformatie op Google Maps gevuld en netjes geactualiseerd is. Ook dat hoeft je niet veel geld te kosten en draagt bij aan de vindbaarheid van jouw kantoor.

Als adviseur weet je meestal al redelijk goed wat er leeft bij je klant. Je bent er immers regelmatig mee in contact. Maar benut ook de mogelijkheden die Google je geeft. Dat gaat je uiteindelijk helpen om jouw klant sneller en effectiever te adviseren!

In dit artikel heb ik me bewust gericht op de laagdrempelige en gratis zoekwoordplanner van Google. Er bestaan echter meerdere alternatieven om het zoekgedrag van consumenten te achterhalen. In dit artikel wordt een aantal alternatieven opgesomd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.