blog

Waarom komen hypotheekadviseurs niet massaal in actie?

Financiële planning

Adviseurs beweren naast de klant te staan. Beloven áltijd de kant van de klant te kiezen. Waarom doen hypotheekadviseurs dat dan niet? Nu het er echt op aankomt, wacht men passief af wat de financiële instellingen gaan doen met rentemiddeling.

Waarom komen hypotheekadviseurs niet massaal in actie?
DE BEELDREDAKTIE | RONALD FLEURBAAIJ TBV SPONSOR MAGAZINE JAN DRIESSEN (AEGON) DEN HAAG 05-10-2007

Zelfs gespecialiseerde hypotheekketens als De Hypotheker en de Hypotheekshop blijven angstvallig stil, roeren zich niet. Waarom niet? Waarom gooien die adviseurs de knuppel niet in het hoenderhok? Waarom eisen ze niet namens hun klanten om rentemiddeling? Waarom boycotten ze niet massaal de financiële instellingen die nog steeds geen rentemiddeling aanbieden? Blijkbaar interesseren bestaande klanten hen geen moer. Vinden ze het maar ingewikkeld en veel te veel werk.

Teleurstellend
Minister Dijsselbloem heeft de financiële instellingen een half jaar geleden indringend geadviseerd om snel en pro-actief rentemiddeling aan te bieden. De balans na een half jaar is ronduit teleurstellend. Een handjevol aanbieders (Centraal Beheer, ING, Obvion, RegioBank en SNS Bank) doet dat. Ook de Rabobank heeft laten weten dat hun klanten binnenkort boetevrij het rentecontract kunnen openbreken en overstappen op een lagere rente. Daarmee kiest het voor de meest zuivere vorm van rentemiddeling. Maar het merendeel van de hypotheekverstrekkers weigert dat tot nu toe. ABN Amro, AEGON, ASR, Delta Lloyd, Nationale Nederlanden en Syntrus Achmea willen van rentemiddeling voor hun bestaande klanten niets weten en tonen hiermee een beschamend gebrek aan klantinzicht, flexibiliteit en daadkracht. Dé bepalende eigenschappen die een modern bedrijf nodig heeft in deze snelle tijden.

Tesla
Hoe anders opereert een bedrijf als Tesla. Op 24 oktober twittert de hoogste baas Elon Musk dat alle beperkende regelgeving rond zijn nieuwe Autopilot is weggenomen. In datzelfde weekend krijgen alle klanten een pro-actieve update. Gratis! Zonder garagekosten, zonder boeterente, zonder extra opslagen. Gewoon omdat het beter is voor zijn klanten. Omdat deze productaanpassing het rijden in een Tesla zoveel makkelijker en veiliger maakt. Omdat het kán! Zo hoort een modern bedrijf te reageren. Altijd aanpassend naar de laatste inzichten en mogelijkheden. In het belang van de klant! En een week later reden de Teslarijders al volautomatisch over de snelwegen, zonder dat ze dat een cent extra heeft gekost, terwijl ze zich daar nooit bewust van zijn geweest bij de koop.

Actie!
De terughoudende banken en verzekeraars vergaderen zich nu blijkbaar nog een slag in de rondte. Wie gaat dat betalen? Hoe zit het met de effecten op toekomstige winsten (Embedded Value)? En op de al uitgekeerde provisies? De boekhouders regeren met harde hand, houden voet bij stuk. Dit is toch de wereld op zijn kop! Had de minister, als de situatie omgekeerd was geweest, ook toegestaan dat de rentes eenzijdig verhoogd werden? Deze boekhouders ontkennen de nieuwe werkelijkheid. De wereld is onomkeerbaar verandert. De toekomst is aan bedrijven die het belang van de klant niet alleen opschrijven, maar in de praktijk ook waarmaken. En snel! Het is echt schandelijk dat een brief van een minister van Financiën een half jaar later nog zo weinig gevolg heeft gehad. Dat vraagt om veel hardere acties richting aanbieders! Anders zijn deze adviseurs geen knip voor de neus waard.