blog

Crowdwatervrees

Financiële planning

Crowdfunding was een paar jaar geleden niet veel meer dan een belofte. Een leuk onderwerp voor de Fintechfreaks. De meeste mensen waren het er echter wel over eens dat dit hooguit een leuke niche kon worden, maar groot? Disruptief? Nee, dat nooit.

Crowdwatervrees

Inmiddels kunnen we er al bijna niet meer omheen. Althans, bij bedrijfsfinancieringen. De afgelopen tijd zagen we het ene na het andere crowdfundinginitiatief voorbijkomen: Geldvoorelkaar, Symbid, Wekomenerwel, Crowdabout- now. En het worden er nog veel meer, al komt er natuurlijk een consolidatieslag als de sector echt volwassen wordt. Het fenomeen groeit hard: vorig jaar is de markt verdubbeld tot € 63 mln. Natuurlijk zijn dat nog steeds geen bedragen die de banken enorm zullen verontrusten. Maar wat niet is, kan nog komen. Ik doe er zelf ook aan mee, via Geldvoorelkaar. Ik vind het leuk om zelf initiatieven te selecteren waar ik wat mee heb (duurzaam getinte, innovatieve bedrijven). Ook het gevoel dat je iemand echt verder helpt bij het realiseren van zijn dromen speelt mee. Bovendien, laten we daar geen doekjes om winden, krijg je ook nog eens het vooruitzicht op een aardig rendement.

Maar breekt crowdfunding ook door bij hypotheken? Het zou mij niet verbazen. Natuurlijk, geld uitlenen voor een particuliere hypotheek is iets heel anders dan het financieren van een hip, vernieuwend en tastbaar bedrijf. En het is lastiger om een bedrijfsfinanciering te krijgen dan het is om een hypotheek te sluiten. Bovendien is de rente op bedrijfsmatige leningen veel hoger dan die op hypotheken. Allemaal redenen waarom het zo’n vaart niet zal lopen met de crowdhypotheek. Toch denk ik dat er kansen liggen. Misschien niet meteen, maar dan toch wel de komende jaren. Daarom is de vraag legitiem: welke mogelijkheden liggen er voor crowdfunding in de hypotheekmarkt?

Om te beginnen is het inmiddels de norm dat starters eigen geld moeten inbrengen. We mogen immers nog maar 103% van de aankoopprijs financieren: niet genoeg om alle kosten te dekken. Het maximale leenbedrag wordt de komende jaren afgebouwd naar 100%. En er gaan steeds meer stemmen op om dit nog verder te verlagen. Als die ontwikkeling doorzet, is crowdfunding dan niet een prima alternatief om het ontbrekende gedeelte te lenen? Een serieus ontwikkelde crowdfundingmarkt biedt ook meer perspectief voor buitenlandse banken, die vaak maar tot 90% willen financieren. Ergens is het een beetje gek dat mensen extra geld lenen dat ze eigenlijk uit eigen middelen moeten inbrengen. Misschien zelfs niet de bedoeling. Maar dat wil niet zeggen dat het niet gaat gebeuren. Een andere interessante deelmarkt bestaat uit mensen die moeilijk aan een hypotheek kunnen komen. Bijvoorbeeld zzp’ers en flexwerkers. Ook de buy-to-letmarkt leent zich eigenlijk vrij goed voor crowdfunding, dat zien we nu al in de UK. En niet te vergeten: mensen met een restschuld (en dat zijn er nog steeds een hoop).

Op dit moment zijn de meeste banken – op ABN Amro na – nog niet bepaald happig om restschulden te financieren. Crowdfunding zou een manier kunnen zijn om dat gat te dichten. Het is dus goed denkbaar dat de eerste initiatieven zich vooral op dergelijke niches gaan richten en niet op het ‘mainstream’ 10-jaars NHG-segment. Natuurlijk zijn er nog volop uitdagingen, zoals het juridisch kader en de rol van toezichthouder en adviseurs. Maar hobbels zijn er om genomen te worden. Geef het nog even, maar ook in onze sector is de opkomst van crowdfunding eigenlijk een logische, misschien zelfs onvermijdelijke volgende stap. En in de tussentijd kunt u dan alvast even nadenken over uw eigen rol bij deze nieuwe tak van sport. Of heeft u last van crowdwatervrees?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.