blog

Managers zijn waanzinnig druk

Financiële planning

De kans dat je deze week een prijs in een landelijke loterij wint, lijkt groter dan de kans dat een (management)vergadering bij een verzekeraar op tijd begint. Of de kans dat iedereen er ook daadwerkelijk is.

Managers zijn waanzinnig druk

De reden voor laatkomers is geen overmacht, maar een spoedklusje, een incident of het vorige overleg dat uitloopt. Als iedereen er dan uiteindelijk is, word je vaak tussendoor toch nog even gebeld. Of word je afgeleid door het getril van onze smartphone met dringende e-mails.

De waan van de dag
Nu werken er in de financiële dienstverlening ook veel minder mensen dan pakweg 5 jaar geleden. En het werk moet nog steeds gedaan worden, dus deels zijn we ook heel druk. Alleen is dat natuurlijk geen reden om je te laten leven, mee te gaan in wat vaak ‘de waan van de dag’ wordt genoemd. Het is een soort maalstroom aan acties, waardoor je het gevoel hebt als manager geleefd te worden. Het wordt vaak als een negatieve verzuchting gebracht, maar de waan van de dag is niet alleen slecht. Dan zou het simpel zijn om er afscheid van te nemen.

De waan van de dag is soms gewoon nodig. Omdat iets haast heeft, of in brand staat. Dan is het zinnig om snel te handelen. Dat geeft vaak nog voldoening ook, een gevoel van succes. En die acties, resultaten en successen zijn meestal ook lekker zichtbaar voor het hogere management. Die houden wel van ‘doeners’.

Urgentieverslaving
En hoe zit het dan met de denkers? Gevaarlijk wordt het namelijk wanneer je op de automatische piloot, in een soort oncontroleerbare stroom aan acties en activiteiten terechtkomt. In een tunnelvisie van drukte, waarbij alles prioriteit heeft. Die drukte ontstaat omdat alles snel moet en urgent is. En de kick van het snel oplossen is verslavend voor veel managers. Dat geldt natuurlijk ook voor de waardering die je krijgt van anderen.

Sterker, als je als manager niet druk bent, doe je iets verkeerd. Belangrijke mensen zijn druk, dus mensen die niet druk zijn, zijn niet belangrijk. Druk zijn als statussymbool, als doel op zich. Maar wat is het effect van die drukte op jouw medewerkers? Als ze vragen of je even tijd hebt, wat zeg je dan?

Druk? Ga dan zitten
Die urgentieverslaving en de waardering door anderen, maken dat het lastig is om de waan van de dag te doorbreken. Want het gaat niet alleen om tips als ‘stel je eigen prioriteiten’. Het gaat om het achterhalen van de diepere reden en drijfveer van de urgentieverslaving.

Met overtuigingen zoals ‘Als ik het zelf doe, gaat het sneller.’ Of ‘Niemand anders kan dit zo goed als ik.’ voed je de drukte. Het doorbreken van dit druktepatroon is nodig. Als manager moet je je eigen overtuigingen en drukte herkennen en gemotiveerd zijn om het aan te passen. Is deze drukte allereerst goed voor mijzelf, voor mijn medewerkers en wat heeft de organisatie eraan? Hoe zinnig is mijn drukte?

Na dit besef is het belangrijk om op zoek te gaan naar waar de drukte vandaan komt. Welke zaken kun je loslaten? Probeer het eens één dag anders te doen en kijk hoe je dit bevalt. Neem de tijd voor collega’s, probeer geen ‘e-mailcanon’ eruit te doen, maar zoek mensen persoonlijk op of bel ze. Zo creëer je regelruimte en geen dwangbuis van verwachtingen, taakjes, opdrachten en spoedklussen. Jouw voorbeeld doet goed volgen. Ga ook eens het gesprek aan met je medewerkers over hun drukte en regelruimte.

Dat vraagt om een genuanceerd gesprek, voorbij de aannames en kort door de bocht-oplossingen. Het is zoeken naar een juiste balans. Het is één van de vele paradoxen van dit moment: als je het druk hebt, neem dan de tijd om te kijken waar die drukte vandaan komt. Daarmee is het natuurlijk niet zomaar opgelost. Maar je zorgt er in ieder geval voor dat je niet meer geleefd wordt en dat je zinnig druk bent, in plaats van waanzinnig druk.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.