blog

Softe jongens, die financieel planners

Financiële planning

Obelix zou anno 2014 zijn catchphrase van ‘rare jongens, die Romeinen’, zomaar omgebouwd kunnen hebben in ‘softe jongens, die financieel planners’. Mijn eerste ervaring op het conferentie FPA BE in Seattle was een diepe duik in het softe deel van financiële planning. Als je dacht dat wij het alleen over geld, cijfers en nog meer getallen hebben, dan heb je het goed mis.

Softe jongens, die financieel planners

In Nederland hebben vaardigheden in het nieuwe FFP-examen en in het overgangsprogramma 2014 een belangrijke rol gekregen. Dan hebben we het vooral over communicatievaardigheden. Het is belangrijk om goed te luisteren naar jouw klant voordat je begint met rekenen. En het is belangrijk om jouw gereken ook goed over de bühne te brengen. Communicatievaardigheden als luisteren en eenvoudig taalgebruik is essentieel.

Vandaag is er in Seattle gesproken over levensplanning, studenten, adviesraad, tekenen (ja, je leest het goed: TEKENEN), benutten van de kracht van beelden en het terugdringen van het aantal zelfmoorden van militairen. Ik wil hier drie onderwerpen van de revue laten passeren.

Life Planning
YOLO is meer dan alleen de – voor Nederlanders sinds project X in Haren negatief geladen – afkorting in social media voor ‘You Only Live Once’. Het is ook het uitgangspunt van ‘life planning’ als eerste en belangrijkste stap in het maken van een financiële plan. George Kinder, de grondlegger, adviseert dat je drie vragen aan jouw nieuwe klant stelt:

1. Als je zoveel geld hebt, dan je je daar niet druk over hoeft te maken, hoe zou je dan je leven leiden?
2. Als jouw arts je zou vertellen dat je nog maar vijf tot tien jaar te leven hebt, welke dingen zouden er voor jou veranderen?
3. En als je nog maar één dag te leven hebt, waar zou je spijt van hebben dat je niet gedaan hebt?

Als je hierover een goed gesprek met je klant voert, weet je meteen wat zijn, haar of hun wensen en doelen zijn; en leidt dit vaak tot een levenslange relatie. Life planning is eigenlijk niets anders dan financiële planning die op de goede manier wordt uitgevoerd.

Where Creativity and Money Meet
Aangekondigd als ‘een creatieve reis naar financiële wijsheid’ (toch mooi toch hoe die Amerikanen kunnen verkopen) en gepresenteerd door Luna Jaffe. Zij is schrijver van een boek, heeft ervaring als beeldend kunstenaar en psychotherapeut en doet nu financiële planning.

Omdat mensen vaak een complexe emotionele relatie met geld hebben, laat Luna haar klanten tekenen, collages maken of beelden op Google-Afbeeldingen aanwijzen. Vervolgens vraagt zij aan haar klant hoe zij deze beelden en metaforen beter of mooier willen maken. En wees nieuwsgierig! Want zo start je relatie met jouw klant vele malen beter en wordt jouw advisering veel passender.

How Financial Planners Could Help Stem the Military Suicide Rate
Typisch Amerikaans. Niemand haalt het in zijn hoofd om zelfmoord van militairen te koppelen aan financiële planning. Wel de Amerikanen. Voor militairen in geldproblemen is het een veel te aantrekkelijke optie om zelfmoord te plegen. Want hun nabestaande ontvangen een uitkering van $ 400.000. Weg geldproblemen. En daar kan een financieel planner helpen. Pro bono, als vrijwilliger. Door het gesprek aan te gaan met een militair, de financiën te herstructureren en schuldsanering is het mogelijk om een mensenleven te redden. Die oproep werd dan ook aan alle Amerikaanse financieel planners gedaan.

Tot slot
Obelix is – doordat hij als kleine jongen in de ketel met toverdrank is gevallen – onoverwinnelijk geworden. Dat biedt een mooie vergelijking met financieel planners: door het gebruik en trainen van ‘soft skills’ ontstaat een onoverwinnelijk advies voor de klant van financieel planners. De connectie met je klant is een wezenlijk onderdeel van de grondbeginselen van financiële planning. De invalshoeken en vaardigheden om dat te kunnen doen, stonden op de eerste dag van dit congres centraal. Wat de dag van morgen brengt, krijg je snel te lezen.

Bert Sonneveld schrijft tijdens zijn verblijf in Seattle een aantal blogs voor am. Sonneveld is directeur van – het keurmerk en de beroepsvereniging – FFP. Gecertificeerd financieel planners met het FFP-Keurmerk onderscheiden zich door integriteit, kwaliteit, deskundigheid en ervaring. Voorheen werkte hij onder andere bij Akkermans & Partners, Allianz en Tempo-Team. Voor het CDA is hij fractievoorzitter geweest in Naarden en later ook in Bussum; nu is hij lid van het Dagelijks Bestuur van het CDA Noord-Holland. Bert is econoom, geboren in 1967, schrijver van het boek ‘Verfrissend’ en woont in Bussum.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.