blog

De één en de ander

Financiële planning

“Kijk niet alleen naar rendement. Maar rendement – en risico – moet altijd in balans worden gebracht met de doelen van je klant. Daar gaat het om.” Dit is een van de zaken die mij – een dag voor de start van de FPA conferentie in Seattle – is bijgebleven.

De één en de ander

Twee bedrijfsbezoeken stonden vandaag op het programma. Bezoeken aan twee financieel planners. De één man en de ander vrouw. De één zakelijk en de ander enthousiast. De één rekent 1% van het vermogen als jaarlijkse fee en de ander factureert een vast uurtarief. Veel verschillen, maar ook veel overeenkomsten.

De één
Het verslaan van de markt is helemaal geen doel voor klanten en dus ook niet voor vermogensbeheerders. Waar het om gaat zijn goede rendementen tegen redelijke risico’s en lage kosten. Natuurlijk wil een mens altijd – of in ieder geval vaak – ‘meer’, maar hij of zij heeft tegelijkertijd ook angst voor het verlies. Op de lange termijn gaan voorspelbaarheid en vertrouwen in een adviseur hand in hand. Afspraak nummer één van deze planner met een nieuwe klant is: “Zullen we afspreken dat jij je niet gek laat maken of in paniek raakt door de media?”

En de ander
Objectief advies is waar het vertrouwen van klanten om draait. En werk alleen met ‘nice people’; en neem afscheid van ‘crunchy people’. Zo maak je je eigen werk als financieel planner leuker. En als mijn toegevoegde waarde duidelijk is voor klanten, komen ze ieder jaar terug. In dit werk draait het allemaal om psychologie. Het doel voor de komende jaren is om mensen bewust te maken die nu nog met hun financiën omgaan als een struisvogel met de kop in het zand; bewust te maken dat ze zelf heel veel kunnen doen op financieel gebied.

Verschil
Natuurlijk is wet- en regelgeving en de traditie in de Verenigde Staten anders dan in Nederland. De fiscale focus van het vak van financieel planner kennen de Amerikanen niet of veel minder. Een echt staatspensioen (AOW) of pensioen van de tweede pijler (betaald door werknemer en werkgever samen) is in Nederland gemeengoed. En doordat Amerikanen het pensioen veel minder kennen, is het belang van een vrij te beleggen vermogen groter.

En overeenkomst
Wat wel overeenkomt tussen de twee Amerikaanse planners en tussen de VS en Nederland – en wat financiële planning dus universeel maakt – is de combinatie van accountancy, belastingen (fiscale mogelijkheden), vermogensbeheer, pensioen en hypotheken; met als doel om zowel de dromen en wensen van klanten te realiseren als hen een duurzame levensstijl (ook na hun pensionering) te garanderen. En de paraplu boven dit alles heet financiële planning.

Dus
Met financiële planning onderscheid je jezelf van jouw concurrenten die alleen of accountant zijn, of aan deeladvisering doen of de investeringsbeslissingen nemen. Financiële planning is de kapstok waaraan de hangertjes van vele vakgebieden hangen. Door een klantrelatie te starten met een financieel plan maakt je jezelf uniek en onderscheidend van jouw concurrent.
Iedere dag word ik trotser om deel van deze financiële plannersfamilie te zijn.

Morgen start het internationale programma van de FPA-conferentie in Seattle. Ik laat snel weer van me horen.

Bert Sonneveld schrijft tijdens zijn verblijf in Seattle een aantal blogs voor am. Sonneveld is directeur van – het keurmerk en de beroepsvereniging – FFP. Gecertificeerd financieel planners met het FFP-Keurmerk onderscheiden zich door integriteit, kwaliteit, deskundigheid en ervaring. Voorheen werkte hij onder andere bij Akkermans & Partners, Allianz en Tempo-Team. Voor het CDA is hij fractievoorzitter geweest in Naarden en later ook in Bussum; nu is hij lid van het Dagelijks Bestuur van het CDA Noord-Holland. Bert is econoom, geboren in 1967, schrijver van het boek ‘Verfrissend’ en woont in Bussum.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.