blog

Onlangs gaf ik een presentatie op de am:verzekeringsbranchedag met als onderwerp ‘Keihard kiezen voor cross-channel’. Enkele dagen daarvoor voerde ik een bijzonder gesprek aan de ontbijttafel met mijn 8-jarige 

‘Stom’

zoon Jasper. Terwijl hij zijn pap at, stelde hij doodleuk vast dat het ‘stom’ is dat er in onze sector nog amper invulling wordt gegeven aan de online doe-het-zelfhypotheek. Ik realiseerde me dat hij groot gelijk had.

Want laten we wel wezen, we lopen natuurlijk hopeloos achter met online distributie bij adviesproducten. Alles wijst er echter op dat dit nu snel zal veranderen. Het provisieverbod, de min of meer verplichte annuïteitenhypotheek voor starters en de toenemende concurrentie plaveien de weg voor een doorbraak. Nieuwe toetreders in de hypotheekmarkt weten dat ze zichzelf tekortdoen als ze niet direct met een stevige online propositie komen. En ook bestaande spelers laten steeds meer van zich horen. Wie nu nog helemaal niets in voorbereiding heeft, mag zich zo langzamerhand wel wat zorgen gaan maken. Want het gaat hard.

Verschillende nieuwe spelers betreden de markt. Denk maar eens aan Hypotheek24.nl, bekend van Degoedkoopstenotaris.nl en Zorgkiezer. Een partij die serieuze ervaring heeft met het opschudden van vastgeroeste markten. En vast van plan is datzelfde nu in de hypotheeksector te doen. Hypotheek24 heeft een messcherpe online propositie: ‘geholpen doe het zelf’ voor € 650. Leuk om te volgen is ook Startershypotheekonline.nl; een kleine speler met zeer beperkt budget, maar ver zijn tijd vooruit met een mooi model dat nog het best te classificeren valt als geavanceerde online intake. Daardoor is het bedrijf in staat voor € 900 een adviestraject te kunnen aanbieden aan starters. En dan is er ook nog Hetkangewoon.nl, een dochter van BAM. Hetkangewoon speelt ook in op de ontluikende online markt met zowel execution only (€ 300) als zelfwerkzaamheidsadvies (€ 1.250). Vooralsnog low profile, in pilotvorm en vooral gericht op de nieuwbouwklanten van BAM, maar vermoedelijk zal het daar niet bij blijven.

Ook bestaande spelers laten steeds meer van zich horen. Het meest indrukwekkende is het online hypotheekdossier van Rabobank. Rabobank heeft vele, vele miljoenen geïnvesteerd in een cross-channelconcept voor hypotheekadvies. Maar het resultaat mag er zijn. Ondanks de hoge investeringen denk ik dat het een goede businesscase is. Er worden grote kostenbesparingen gerealiseerd in de voortbrengingsketen dankzij de sterk toegenomen zelfwerkzaamheid van klanten. En de standaardisatie en digitalisering van het hypotheekadvies zorgen er ook nog eens voor dat Rabobank grip krijgt op het niet geringe compliancevraagstuk. Inmiddels hebben meer dan 150.000 (!) consumenten een compleet dossier online ingevuld, waarmee ze in aanmerking komen voor korting.

Indrukwekkende aantallen, waarmee wel duidelijk wordt dat veel klanten maar wat graag zelf een stevige rol pakken. Ook ABN Amro zet haar eerste stappen in de hypothecaire internetwereld en schudt aardig aan de boom met webcamadvies. En laten we niet vergeten dat consumenten ook een online hypotheek kunnen afsluiten bij de spelers van het eerste uur Lloyds (tot voor kort Bank of Scotland) en Moneyou. Kortom: het wordt al wat drukker in de markt. Bovendien zijn vele partijen momenteel bezig budgetten te claimen, plannen te smeden of ze doen concreet investeringen. Het online aanbod zal in 2015 en 2016 nog veel verder toenemen. En de wet van het toenemend aanbod leert ons dat dan ook steeds meer klanten hier gebruik van gaan maken. Hoog tijd dus om u te beraden op de stappen die u zelf gaat nemen. Veel langer wachten en u behoort tot de achterblijvers. Want zo snel kan het gaan. En dat zou ‘stom’ zijn, toch?

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.