nieuws

Gfk brengt effect provisieverbod in kaart

Cijfers

Een half jaar na de invoering van het provisieverbod heeft Gfk de effecten hiervan op het distributielandschap van financiële producten in kaart gebracht. Dit effect is fors en bevestigen volgens de onderzoekers de (negatieve) vermoedens uit het Gfk provisieverbodonderzoek van het najaar 2012.

Gfk brengt effect provisieverbod in kaart

Het TOF Tracker onderzoek, waarmee Gfk elk kwartaal de nieuwe productie van verzekeringen in kaart brengt, laat zien dat het aantal hypotheken dat bij het intermediair is afgesloten in het eerste kwartaal van 2013, is gedaald met 7%. “Waar in 2012 nog zes op de tien hypotheken via het intermediair zijn afgesloten, is dat in het eerste kwartaal van 2013 nog 56%. Het bancaire kanaal profiteert, distributie via dit kanaal stijgt van 38% naar 41%”, aldus de onderzoekers.
Levenmarkt -16%
De TOF Tracker maakt tevens duidelijk dat het provisieverbod ook de markt van levensverzekeringen niet onberoerd laat. “Het aantal afgesloten levensverzekeringen is licht gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012, maar het distributieaandeel van het intermediair is met maar liefst 16% teruggelopen naar 36%. Het bancaire kanaal profiteert, met name binnen de hypotheekgebonden overlijdensrisicoverzekeringen, terwijl de direct writers juist veel terrein winnen bij de andere levensverzekeringen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.