nieuws

‘Laagste prijs niet zaligmakend in online polisverkoop’

Cijfers

De markt voor autoverzekeringen gaat de komende jaren volledig op de schop. Het marktaandeel van vergelijkers als Independer en Verzekeringssite zal steeds verder toenemen en de komende vijf jaar gaan groeien van de huidige 14% tot ongeveer 45%. Een positie in de top-5 bij vergelijkers is weliswaar belangrijk voor verzekeraars, maar niet zaligmakend.

‘Laagste prijs niet zaligmakend in online polisverkoop’

Dat blijkt uit een onderzoek dat Allsecur twee jaar geleden is gestart, samen met GfK en Google, naar relevante trends en ontwikkelingen in de  online verkoop van autoverzekeringen. In AM 18 een verslag van een ‘kennisdeling’ over dit onderwerp bij GfK in Dongen, door Eric Landwaart (GfK) en Johan van den Neste (Allsecur).
Van den Neste schetst het belang van het hebben van een sterk merk: "Uit onderzoek onder consumenten bleek dat we sowieso in 60% tot 70% van de gevallen een top-5 positie moesten verwerven bij de vergelijkers." Maar het is veel meer dan alleen een kwestie van prijsstelling, aldus Van den Neste: "Consumenten vertelden ons ook dat ze hun keuze mede lieten bepalen door de bekendheid van het merk, bijvoorbeeld door de tv-reclame. ‘Als je geld hebt om reclame te maken op tv, heb je ook geld om straks mijn schade te betalen’ kregen we te horen."
Hoge ‘cost per sale’
Het leeuwendeel van de mensen die op zoek zijn naar een autopolis blijkt rechtstreeks naar de websites van de direct writers te gaan; 85% van deze mensen bezoekt in ieder geval een direct writer en  44 % bezoekt een vergelijkingssite. Toch verwacht Van den Neste dat de rol van vergelijkers in de toekomst groter zal worden. "Het enige waar ik moeite mee heb, is die heel hoge prijs. Die vind ik niet in verhouding staan tot de dienstverlening. Ik verwacht dat de Verzekeringssite het komende jaar enorme druk gaat zetten op de ‘cost per sale’. Als je tot een bedrag komt van € 50 per gesloten polis, dan zou ik dat prima vinden."
Google
Voor de toekomst ziet Van den Neste weinig tot geen nieuwe partijen toetreden tot de markt: "Eerlijk gezegd zie ik alleen partijen verdwijnen, de komende jaren. Er wordt natuurlijk heel veel gezegd over Google, maar ik geloof niet dat die snel in autoverzekeringen gaan stappen.  Wat je wel ziet is een trend naar inkoopcollectieven. Dat zie ik nog wel op ons afkomen. Voorlopig proberen we bij die partijen aan te haken, om er in ieder geval als eerste bij te zijn."
Amazon
Landwaart, managing consultant bij GfK, voorspelt dat een partij als Amazon.com binnen niet al te lange termijn ook in Nederland verzekeringen gaat aanbieden. "Amazon is een levensgevaarlijke partij. Je ziet in de Verenigde Staten dat de complete retailsector zo’n beetje wordt vernietigd door Amazon. Daarbij doen ze niet aan partnerships. Ze geloven in complete verticale integratie.  Met andere woorden: ze gaan straks ook zelf verzekeringen aanbieden."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.