nieuws

Klachten bij Keurmerkverzekeraars blijven toenemen

Cijfers

Vorig jaar blijkt bij 60% van de verzekeraars aangesloten bij het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) het aantal klachten te zijn gestegen. Ten opzichte van 2010, het jaar van de start van het Keurmerk, is het totaal aantal klachten bij de aangesloten verzekeraars met ca. 20% toegenomen. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse die Stichting Odin voor de derde maal heeft gemaakt van alle klachtenrapportages van de belangrijkste aangesloten verzekeraars.

Klachten bij Keurmerkverzekeraars blijven toenemen

Op basis van het aantal klachten per 10.000 verzekeringen ziet de top 5 van 2012 er als volgt uit: 1. Nationale Nederlanden (95,0), 2. Delta Lloyd (42,0), 3. Aegon (23,4), 4. OHRA (23,0) en 5. Generali (23,0).
Volgens Odin is het aantal KiFiD zaken in 2012 ‘geëxplodeerd’. "Er is sprake van een toename van maar liefst 67%." De top 5 qua Kifid-zaken ziet er voor 2012 als volgt uit: 1. Aegon (187), 2. ASR (153), 3. Centraal Beheer (137), 4. Interpolis (109) en 5. Reaal (107).
Toewijzen
Er zijn opvallend grote verschillen in het toewijzen van klachten, zo blijkt uit het overzicht. Geeft Aegon aan 85% van alle klachten te hebben toegewezen, bij ABN Amro Verzekeringen is dat 18%. "Verder was het bij verschillende verzekeraars weer een hele toer om de klachtenrapportage te vinden", aldus Odin. "Ook wordt in de ene rapportage gesproken over verzekeringen (de juiste omschrijving) en bij de ander over verzekerden. Bij verzekeraar Ditzo werkt de link naar de rapportage in het geheel niet. Het is bij Ditzo in de afgelopen drie jaar sowieso niet gelukt om een juiste klachtenrapportage te vinden."
Format
Ten slotte valt op dat verzekeraars vaak een eigen format kiezen voor de presentatie van de cijfers. "Daardoor is de rapportage soms niet compleet en lastig te vergelijken met andere verzekeraars. Het zou daarom goed zijn als het KKV haar leden motiveert dezelfde lay-out te gebruiken", aldus Odin.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.