nieuws

Consument heeft iets meer vertrouwen in verzekeraars

Cijfers

Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) constateert een licht stijgende lijn in het consumentenvertrouwen in verzekeraars. In het vierde kwartaal van 2010 bleef de teller steken op -23. Weliswaar nog steeds in de min, maar toch beter dan het dieptepunt van het tweede kwartaal van 2009, toen -36 werd genoteerd.

Consument heeft iets meer vertrouwen in verzekeraars

De reputatie-inspanningen van verzekeraars lijken dus voorzichtig vruchten te gaan afwerpen, concludeert het CVS, in navolging van Verbondsdirecteur Leo de Boer deze week in zijn toespraak voor de Federatie van Assurantieclubs. Uit een imago-onderzoek is volgens De Boer gebleken dat verzekeraars bij de consument nu een rapportcijfer 6,0 krijgen. Dat is weliswaar beter dan het intermediair (5,5), de pensioenfondsen (5,7) en de banken (5,8), maar slechter dan de post (6,7), de drinkwaterbedrijven (6,9) en de ziekenhuizen (7,1).
Volgens De Boer is de imagoverbetering een gevolg van het programma VerzekeraarsVernieuwen, dat met initiatieven als een nieuwe gedragscode, een beloningscode en een keurmerk voor een kentering moet gaan zorgen. Dat was nodig, zei De Boer: "Ik werk nu achttien jaar bij het Verbond, maar wat we de laatste drie jaar hebben gezien is een zero tolerance bij de klant, media en politiek en een niet mis te verstaan signaal dat het roer om moet."

Reageer op dit artikel