nieuws

Verzekeringstalent: ‘Branche mag wel wat beter communiceren’

Carrière 3373

De verzekeringsbranche is lang niet zo stoffig als het voor de buitenwereld lijkt. Daarover zijn de aanstormende boardroombewoners van de branche het roerend eens zo blijkt uit de Top 25 verzekeringstalent die am: dit jaar voor de derde keer samenstelde. Wel valt er op het vlak van de communicatie met de klant volgens de talenten nog het nodige te verbeteren.

Verzekeringstalent: ‘Branche mag wel wat beter communiceren’

Met negen verzekeringstalenten kwam am: bijeen in het hoofdkwartier van Vivat in Amstelveen om te praten over thema’s als imago, innovatie en loopbaanperspectief. Wat betreft het innovatieve karakter van de branche gaapt er volgens Hamza Jap Tjong (28) van schadespecialist CED nog altijd een kloof tussen waar verzekerden behoefte aan hebben en wat verzekeraars bieden. “Mensen van mijn generatie hebben behoefte aan diensten die ontzorgen, zoals bijvoorbeeld Spotify of Uber. Van verzekeraars hoor je niets, behalve als de polisvoorwaarden veranderen. Als je niet proactief je klanten op zoekt, heb je ook geen relatie. Op termijn zie ik dat in verzekeringsland ook nog wel veranderen, maar banken zijn wat dat betreft al verder.”

Behoefte aan financiële dienstverlening
Toch is er volgens Nick Schieving (28) van adviesbedrijf Zuiderhuis Nijmegen onder zijn generatiegenoten nog wel degelijk behoefte aan financiële dienstverlening. “Misschien niet meer voor simpele vraagstukken. Maar er liggen nog genoeg kansen. Ook als jonge mensen zelfstandig ondernemer worden, is het fijn als iemand je op financieel gebied kan adviseren.”

Imago nog niet al te best
Volgens Oscar Maaswinkel (30), werkzaam op de afdeling Corporate Strategy van gastheer Vivat, is de branche echter nog hoofdzakelijk met zichzelf bezig. Hij merkt onder zijn vrienden dat het imago van de branche en zijn werkgever “nog niet al te best” is. “Dat heeft natuurlijk te maken met de negativiteit rondom de woekerpolisaffaire. De branche heeft nog heel wat werk te doen om dat beeld bij te stellen. Als ik kijk naar Vivat zijn wij juist door de overname door Anbang een stuk dynamischer geworden. We hebben met de overname Chinese invloeden binnengehaald en dat merk je doordat bijvoorbeeld de technologische innovatie veel sneller gaat.”

Beter uitleggen eigen missie
De branche zou volgens de jonge verzekeringstalenten nog wel wat beter mogen worden in het uitleggen van de eigen missie. Het is volgens hen nu nog “makkelijk scoren in de media” voor partijen die kritiek willen leveren. De onvrede onder boeren over de mate van uitkering na de hagelschade van afgelopen juni in Zuid-Oost Nederland is wat dat betreft exemplarisch. Martine Deveneijns (34) van Willis Towers Watson : “Als verzekeraars beter communiceren over hun dienstverlening, zoals het verminderen van risico’s door preventie, dan geven zij consumenten en media minder ruimte om hen negatief in beeld te brengen.”

Het hele verslag van de rondetafelbijeenkomst en de complete Top 25 zijn te lezen in am: 25, die vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.