nieuws

Giovanni Maatman: ‘Online is geen bedreiging, maar juist een aanvulling’

Carrière

In het am:magazine staat iedere maand een talent uit de branche in de schijnwerpers. In maart was dit Giovanni Maatman (23) die werkt op de Assurantie Service Desk bij Van Bruggen. Hij gelooft in de toegevoegde waarde van advies naast het online kanaal.

Giovanni Maatman: ‘Online is geen bedreiging, maar juist een aanvulling’

Hoe ben je in de branche terechtgekomen?
“Na de middelbare school moest ik natuurlijk een keuze maken voor mijn vervolgopleiding. Ik wist niet goed wat ik wilde en ben op internet gaan zoeken. Daar stuitte ik op allerlei nieuws uit de verzekeringswereld, naar aanleiding van de kredietcrisis, maar ook de woekerpolisaffaire. Dat vond ik erg interessant. Het viel me ook op dat veel teksten over verzekeringen moeilijk te begrijpen zijn, er valt veel aan te verbeteren. Dat was ook een proces waar ik aan bij wilde dragen. Ik ben de opleiding Bank- en Verzekeringswezen gaan volgen aan het ROC in Apeldoorn. Via via hoorde ik dat er een vacature vrijkwam op de Assurantie Service Desk bij Van Bruggen en toen ben ik naast de studie parttime hier gaan werken. Inmiddels doe ik dat fulltime.”

Wat voor werk doe je?
“Ik werk op de schade-afdeling bij Van Bruggen Adviesgroep. Ik sta onze adviseurs bij en ondersteun ze bijvoorbeeld met het maken van vergelijkingen en voorstellen. Ik help onze adviseurs en klanten als er een schade is en treed op als een vraagbaken.”

Je bent zelf van de online generatie, zit er voor de tussenpersoon wel toekomst in schade?
“Je kunt met schadeverzekeringen juist een toegevoegde waarde laten zien door het verzekeringsproduct helemaal af te stemmen op de klant, in plaats van alleen naar de prijs te kijken. Online is wat mij betreft niet een bedreiging, maar juist een aanvulling. Op de vergelijkingssite kiest het overgrote deel van de consumenten ervoor om niet op de knop te drukken, omdat ze de bevestiging missen van een autoriteit. Dat is ook zichtbaar in de cijfers van het Verbond van Verzekeraars sloot in 2014 nog 20% van de consumenten hun verzekering via het intermediair, in 2015 was dit 24%. Een stijgende lijn.”

Je bent intussen ook aan een hbo-opleiding begonnen. Je wil dus verder in de branche?
“Ik ben inderdaad de hbo-opleiding Financieel Service Management gaan volgen op de HAN in Arnhem. Ik leer daar de verzekeringsmarkt breder kennen, op het mbo was het vooral gericht op de Wft. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik in de toekomst nog wil. Ik wil in elk geval wel in de branche blijven. Wat ik leuk vind is het klantcontact. Ik heb denk ik een goede band met onze adviseurs, maar ook met de klanten. Daardoor kan ik klantrelaties uitbouwen. Dus niet alleen de inboedel, maar ook de auto via ons verzekeren. Zo kan ik ook vanuit de centrale organisatie het onderscheid maken voor onze adviseurs en zorgen dat hun schadeomzet toeneemt. Ik vind het ook leuk om een band op te bouwen met mensen. Het gebeurt zelfs dat mensen specifiek naar mij vragen, ook al hebben we alleen maar contact via de telefoon.”

Jij zit er inmiddels alweer vijf jaar, zou je je studiegenoten op de hogeschool aanraden de branche in te gaan?
“Absoluut. Ik denk dat er heel veel uitdagingen zijn en het beeld dat verzekeringen niet interessant zijn klopt absoluut niet. Zeker op schadegebied is het niet saai. Elke klant is anders, ieder product is anders en daardoor is elk advies ook weer anders. Ik zou het iedereen van harte aanbevelen.”

Bekijk hier de pdf van het interview.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.