nieuws

CEO Lloyd’s: ‘Verzekeringsbranche heeft nieuw type talent nodig’

Carrière 6207

Onbewuste vooroordelen in HR-beleid

CEO Lloyd’s: ‘Verzekeringsbranche heeft nieuw type talent nodig’

Het creëren van meer diversiteit in de managementteams bij verzekeraars is evenwel niet makkelijk erkent Beale, die in 2013 de eerste vrouwelijke CEO werd in de lange geschiedenis van Lloyd’s.  Millennials zijn volgens haar niet erg te porren voor de branche, en jonge vrouwen dan ook nog een stuk minder dan hun mannelijke leeftijdsgenoten. Om dit beeld te kantelen moet de sector actief werk maken van diversiteit. “Om te beginnen bij Lloyd’s zelf. Dat doen we door de onbewuste vooroordelen in het HR-beleid aan te pakken, maar ook door niet alleen maar mensen aan te nemen via vrienden en bekenden.”

Lloyds heeft doorlopend 400 talenten van over de hele wereld rondlopen om kennis te maken met de Londense verzekeringsmarkt en organiseert met de onderliggende syndicaten ook informatiebijeenkomsten over de hele wereld. “Makelaars zijn de levensader van de branche, een cruciale schakel om de innovatiekloof te overbruggen en te zorgen dat we waar dan ook de laatste technologie hebben.”

Protectionisme laat zich voelen
Het is momenteel evenwel lastig voor de branche en Lloyd’s in het bijzonder om bruggen te slaan naar nieuwe markten. De Brexit werkt volgens Beale niet mee, maar het protectionisme laat zich volgens haar al langer voelen. “We zijn bijvoorbeeld al zeven jaar bezig om een vergunning in Turkije krijgen. In Duitsland kom je er niet in als je geen EU-lid bent. In die zin helpt de Brexit natuurlijk niet.”

Volgens cultuurgoeroe, spreker en managementauteur Fons Trompenaars onderkennen bedrijven nog te weinig de culturele verschillen die er voor zorgen dat multinationale ondernemingen of overnametrajecten vaak stuk lopen op samenwerking. Zijn lezing viel in goede aarde bij de deelnemers aan de conferentie, onafhankelijke makelaars van over de hele wereld die deel uitmaken van het Brokerslink netwerk, dat sinds 2015 een echt, in Zwitserland gevestigd bedrijf is.

Verzoenen van dilemma’s
De zakenwereld heeft volgens hem ook te dealen met cultureel bepaalde (voor)oordelen die per land verschillen. “In Amerika geldt in de eerste plaats dat een leider moed moet hebben. In Azië moet hij eerst voorzichtig zijn en in Frankrijk moet een leider iemand zijn uit Parijs, een man, met een diploma van de L’école Politechnique.” Trompenaars wees doorlopend met de nodige wisecracks op de vaak stereotype verschillen. “Bipolaire beslismodellen werken daarbij niet. Echte leiders zullen nooit een keuze maken tussen tussen twee dilemma’s, die zullen proberen die dilemma’s met elkaar te verzoenen.”

Brokerslink stap in logische richting
Eenheid in verscheidenheid is volgens Sunny Léons ook de de kracht van het Brokerslink netwerk. Léons, die als gastheer functioneerde van de conferentie in Amsterdam, is een van de 55 aandeelhouders van het netwerk. “Maar geen aandeelhouder in de klassieke zin van het woord, waarbij de een een groter belang heeft dan de ander. Daarom hopen wij ook dat alle aangesloten makelaars uiteindelijk aandeelhouder worden. Het bedrijf biedt iedere makelaar een netwerk en telkens nieuwe mogelijkheden om klanten te bedienen die voorheen alleen bij de bekende grote makelaars terecht kwamen.”

Léons ziet Brokerslink eerder als stap in een logische richting dan als overlevingsstrategie voor kleine makelaars. “De markt beweegt zich richting meer ondernemerschap en minder richting producten. Ook verzekeraars kijken om die reden met belangstelling naar de midsize markt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.