nieuws

Marco Knitel (Uber) jaagt jongeren aan: ‘Innovatie moet van jullie komen’

Carrière

Volgens Marco Knitel, operations manager Netherlands bij Uber, kan het aan de hand van innovatie lukken om compleet nieuwe klanten aan je te binden. Knitel was de aanjager bij het jongerenevent ‘Building our Future’ dat het Verbond van Verzekeraars organiseerde bij Nyenrode.

Marco Knitel (Uber) jaagt jongeren aan: ‘Innovatie moet van jullie komen’

“Ik heb niet het idee dat in de wereld waar jullie werken de gemiddelde leeftijd het laagst is”, sprak Knitel de honderd jonge verzekeraars aan. “Dus ik heb het idee dat de innovatie van jullie moet komen.” Het belangrijkste daarbij is om niet bang te zijn dingen aan te pakken. Knitel: “Ons logo is typerend voor onze innovatiedrang. We bestaan sinds 2009 en hebben in die tijd al vier verschillende logo’s gehad. Als je het ergens niet mee eens bent, pas het dan aan.”

Nieuwe markt
De marges staan onder druk, maar dat biedt juist ook mogelijkheden zei Knitel. “Mensen die weinig kunnen betalen gaan voor low cost operators. Voor ons betekent dat groei. Want de mensen die Uber gebruiken namen eerder nooit een taxi. Op die manier kun je zelf een nieuwe markt creëren. Low cost is de sleutel tot efficiency. En dan kun je ook in een starre business goed geld verdienen, als je het goed aanpakt.”

Logge organisatie
Een van de bezoekers wilde van Knitel weten of het ook binnen een logge verzekeraar kan lukken om een verandering voor elkaar te boksen. “Een logge organisatie ga je niet veranderen”, antwoordde Knitel. “Maar je kan wel binnen het bedrijf je eigen geïsoleerde omgeving opzetten. Van daaruit kun je innovatie stimuleren als je met een gemêleerd team aan de slag gaat, dat ook daadwerkelijk iets produceert. Dat kun je dan inbrengen in de grote organisatie en dan zul je zien dat die langzaamaan gaat meebewegen.”

Pitches
Na het plenaire gedeelte werden de jongeren in groepen verdeeld onder leiding van gespreksleiders als Verbondsdirecteuren Leo de Boer en Harold Herbert en Sjaak Schouteren van Young Insurance. De groepen kregen de opdracht om een innovatie te bedenken voor de verzekeringsbranche. Een jury met Richard Weurding (directeur Verbond), Marco Keim (CEO Aegon en voorzitter Verbond), Hans van der Noordaa (CEO Delta Lloyd) zou de pitches beoordelen.

De winnaar werd uiteindelijk de groep die Trust & Share It bedachten, een platform waarin niet verzekeren centraal staat, maar het vertrouwen en het delen van informatie. De prijs voor de winnende groep is dat zij hun idee nu ook mogen inbrengen op de eerstvolgende algemene ledenvergadering van het Verbond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.