blog

Vergelijkingssites zijn geen adviseurs

Carrière

Als oprichter van Fintech-startup Zeker.me wil ik me graag mengen in de strijd tussen Ditzo en vergelijkingssites zoals Independer. De discussie tussen beide partijen is namelijk een perfect voorbeeld van de grote veranderingen die momenteel plaatsvinden in de verzekeringssector.

Vergelijkingssites zijn geen adviseurs

Ik ben mijn startup begonnen, omdat de huidige manier waarop wij ons verzekeren anders moet. De wensen en behoeften van consumenten veranderen. Jongeren van nu groeien op met smart apps en wearables en die trend zet zich door naar het grote publiek. De dienstverlening en de producten van verzekeraars ontwikkelen zich echter niet mee. De steeds groter wordende hoeveelheid data maakt gepersonaliseerd verzekeringsadvies mogelijk, maar daar gebeurt weinig mee. Sterker: daar ligt nu een gapend gat waar wij met Zeker.me inspringen.

Het gat tussen de adviseur en online verzekeren
Dat gat is al ontstaan met de komst van online verzekeren. Gek genoeg heeft online verzekeren alles namelijk alleen maar ingewikkelder gemaakt voor consumenten. Vroeger kregen mensen persoonlijk advies van een adviseur. Die kwam bij ze thuis, nam ze bij de hand, hield rekening met hun persoonlijke situatie en stemde daar de dekking en de polis op af. Met de transitie naar online moesten mensen opeens alles zelf uitzoeken, zonder persoonlijke toelichting of hulp. De keuze in verzekeringen is zo groot en divers. Zeker bij een lastig onderwerp als dit hebben mensen daarbij gedegen advies nodig.

Vergelijkingssites bieden geen persoonlijk advies
Ik moet toegeven dat vergelijkingssites daar handig op zijn in gesprongen. Aan hun marktaandeel kun je zien dat ze een behoefte vervullen: mensen helpen door verzekeringen naast elkaar te zetten. Ik vind het echter belangrijk dat mensen beseffen dat een vergelijkingssite niet meer is dan een etalage, een winkelruit. Er komt geen persoonlijk advies bij kijken. Sterker nog, de meeste vergelijkingssites mogen van AFM zelfs geen advies geven. Natuurlijk is vergelijken op prijs nuttig, maar een goede verzekering bestaat uit meer dan een lage prijs: je wil de juiste dekking, weten waar je precies voor verzekerd bent en niet voor verrassingen komen te staan.

Minder afhankelijk van vergelijkingssites
Daar komt bij dat de enorme groei van vergelijkers en de onderlinge concurrentie ervoor heeft gezorgd dat de prijzen juist helemaal niet zo voordelig zijn. Dat heeft voor ons tot gevolg dat we, net als Ditzo, de vergoedingen voor vergelijkingssites niet in verhouding vinden staan tot de geleverde dienst. Wij maken dan ook een bewuste keus om onze producten niet aan te bieden via deze platformen. We staan daarin niet alleen: de poll op am:web laat zien dat de meerderheid van de mensen in verzekeringsland minder afhankelijk wil zijn van vergelijkers.

De toekomst: persoonlijk advies op basis van data
Het hoge marktaandeel van vergelijkingssites lijkt erop te wijzen dat de verzekeringsadviseur zijn spullen kan pakken. Is hij niet meer nodig? Ik denk dat het tegendeel waar is. Met Zeker.Me wil ik laten zien dat er juist nu meer kansen zijn dan ooit op een gemakkelijke manier persoonlijk verzekeringsadvies te geven. Door nieuwe technologieën te omarmen en ons aan te passen aan de wensen van de consument.

Wij kunnen nu al op basis van persoonlijke data geautomatiseerd pakketten aanbieden die precies op de leefsituatie van onze gebruikers zijn afgestemd. Hetzelfde geldt voor het polisonderhoud erna. Toch staan we pas aan het begin: de rol van gerobotiseerd advies verzekeringsland wordt alleen maar groter, maar wél in combinatie met menselijke interactie. De adviseur die de combinatie mens en techniek als beste weet in te zetten, heeft de toekomst.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.