nieuws

Nieuwsanalyse: ‘Overname XL Group door Axa past bij kanteling branche naar schade’

Branche 1369

De Franse verzekeraar Axa koopt met XL Group vooral een nieuw bedrijfsprofiel. Dit betoogt auteur Hedwig Neesen op iMagzine, een Vlaams blog over bankieren en verzekeren. Verzekeraars zouden, gedwongen door lage rente en regelgeving genoodzaakt zijn zich meer op schade te richten. Dit biedt volgens Neesen ook kansen voor het intermediair.

Nieuwsanalyse: ‘Overname XL Group door Axa past bij kanteling branche naar schade’

De overname van XL Group door Axa was gisteren het nieuws van dag in de mondiale verzekeringspers. Niet alleen tast Axa diep in de buidel om de Bermudaanse branchegenoot over te nemen, het profiel van de Franse verzekeraar verschuift ook nadrukkelijk van hoofdzakelijk Leven en Sparen naar hoofdzakelijk Schade.

Bijna financiële activiteit

Volgens de Vlaamse financiële schrijver Hedwig Neesen koopt Axa vooral een structureel verschillend maatschappijprofiel. “Verzekeraars hebben hun levensverzekeringsdepartement bewust laten opschuiven naar een bijna financiële activiteit”, zo stelt Neesen in zijn blog. “De reden daarvoor was even simpel als kortzichtig. In het financiële segment kon makkelijk marktaandeel geplukt worden en maatschappijen die dat slim deden verdienden ook stevig aan die nieuwe sterproducten.”

Uitgeholde marges

De context waarin levensverzekeraars opereren is volgens Neesen echter drastisch veranderd. “De jarenlange mondiaal terugplooiende rente holde de marges uit voor levensverzekeringsmaatschappijen die mikten op het aantrekken van spaargeld. Onder druk van Europa begon de regelgever zich sterk te moeien met de verzekeringsindustrie en het segment leven werd als een hoger risico ingeschaald. Levensverzekeringen vroegen extra kapitaalsbuffers en dat kost geld.”

Niet eenvoudig

De kanteling van verzekeraars van Leven naar Schade is echter niet eenvoudig, meent Neesen. Hij wijst op Ageas, de Belgische rechtsopvolger van wat ooit Fortis was. “Bij Ageas, de enige Belgische verzekeringsholding met mondiale ambities, realiseert CEO Bart De Smet al zijn ambitieuze objectieven in nochtans zeer complexe omstandigheden. Eén objectief heeft hij echter gemist en ondertussen ook bijgesteld. De Smet wilde zijn groep laten evolueren naar een verhouding van 60% in schade en 40% in leven. Ondertussen is de terminologie bijgeschaafd naar een “well diversified portfolio”. De prioriteit van De Smet is al jarenlang om zijn aandeelhouders substantieel te binden. Financieel riskante overnames passen niet in dat plaatje en die lijken nodig om het bedrijfsprofiel snel te laten kantelen.”

Moderne digitale strategie

Met de drastische keuze die Axa maakt, zet de Franse verzekeraar zichzelf volgens Neesen wellicht op weg naar een moderne digitale strategie. “Als de succesvolle start-ups in de sector een indicatie zijn van de toekomstige evolutie, dan is die toekomst uiterst schadegericht. De nieuwe verzekeringsplatformen zetten ook een paar vastgeroeste concepten op de helling. Vaste polisdata en lange opzegtermijnen zijn voltooid verleden tijd.”

Toegevoegde waarde voor intermediair

Hij vervolgt: “Het nieuwe verzekeren is vooral gericht op het indekken van deelsegmenten die een veel efficiënter risicobeheer door de klant toelaten. Dat maakt het plaatje meteen ook complexer en precies daar ligt een toegevoegde waarde voor het klassieke intermediair.”

Reageer op dit artikel