nieuws

Allianz: Artificial intelligence vergroot kwetsbaarheid bedrijven

Branche 2372

AI-gebaseerde toepassingen zullen de kwetsbaarheid van bedrijven vergroten. Dit kan leiden tot grootschalige risico’s en bijkomende schades. Dit stelt verzekeraar Allianz op basis van het  rapport Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) ‘The Rise of Artificial Intelligence: Future Outlook and Emerging Risk’. 

Allianz: Artificial intelligence vergroot kwetsbaarheid bedrijven

In het rapport worden zowel de voordelen als de nieuwe risico’s rond de toenemende implementatie van AI in de maatschappij en de industrie (ook in de verzekeringssector) belicht. De uitgebreide implementatie van Artificial Intelligence toepassingen biedt volgens Allianz veel voordelen voor bedrijven zoals een verhoogde efficiëntie, minder repetitieve taken en betere klantervaringen.

Grootschalige storingen

De verzekeraar wijst er echter  ook op dat in verkeerde handen de potentiële dreigingen de voordelen gemakkelijk teniet kunnen doen. “De kwetsbaarheid voor cyberaanvallen of technisch falen zal toenemen evenals het potentieel voor grootschalige storingen en aanzienlijke financiële schade naarmate AI steeds verder in de maatschappij en de industrie wordt geïntegreerd. Het bedrijfsleven wordt tevens geconfronteerd met nieuwe aansprakelijkheidsscenario’s wanneer de verantwoordelijkheid meer en meer bij machines en de fabrikanten komt te liggen in plaats van bij de mens.”

Vijf cruciale gebieden

Volgens Allianz is er een nieuw raamwerk nodig om de toename van door AI veroorzaakte schades te beheersen. De verzekeraar onderscheid daarbij vijf cruciale gebieden voor het identificeren van bedreigingen: toegankelijkheid van software, veiligheid, verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en ethiek.

Enorm potentieel voor verzekeringsindustrie

“Er is op het gebied van AI een enorm potentieel om de waardeketen in de verzekeringsindustrie te verbeteren”, vertelt Arthur van Essen, Country Manager AGCS Nederland. “In eerste instantie zal het helpen om verzekeringsprocessen te automatiseren wat de industrie in staat stelt een betere dienstverlening naar de klant te realiseren. Polissen kunnen eerder worden afgegeven en schades sneller en goedkoper worden afgehandeld. Op basis van explosief toegenomen data analytics zal AI verzekeraars en hun klanten beter inzicht geven in hun risico’s waardoor deze effectiever kunnen worden gemitigeerd.”

Reageer op dit artikel