nieuws

Adfiz: ‘Aftrekbaarheid advieskosten is lange adem discussie’

Branche 2301

De fiscale aftrekbaarheid van advieskosten is een van de lobbydossiers van intermediairkoepel Adfiz. De maatregel zou de toegang tot advies kunnen vergroten. Maar bij de politiek heeft het onderwerp wat gewenning nodig. Dat zei Wim Diepenbroek van het Adfiz-bestuur gisteren in Houten.

Adfiz: ‘Aftrekbaarheid advieskosten is lange adem discussie’

Diepenbroek lichtte een aantal lobbydossiers toe als slotakkoord van een bijeenkomst over de AVG waar zo’n tachtig adviseurs op af waren gekomen.

Rode draad

De waarde van advies duidelijk maken aan de politiek loopt als rode draad door die dossiers. En daarmee ook de toegang tot advies. Het fiscaal aftrekbaar maken van de advieskosten voor complexe producten zou daar aan bij kunnen dragen, vindt Adfiz. Diepenbroek: “We praten daarover met de volle breedte van de politieke partijen. Neem van mij aan dat dit een lange adem discussie is, dit heeft bij politici echt gewenning nodig.” Volgens Diepenbroek pleit Adfiz voor de aftrekbaarheid van zowel de kosten van onafhankelijk advies als de kosten van het advies dat aanbieders geven.

Agenda van het Verbond

Diepenbroek noemde de evaluatie van het provisieverbod en de discussie over actieve transparantie als belangrijkste lobbydossiers. Hij zei dat Adfiz niet verwacht dat actieve transparantie er echt zal komen. De Adfizleden wilden dat wat concreter hebben. Een van de aanwezigen zei: “Op welke manier wordt de agenda van het Verbond duidelijk gemaakt aan de politiek? Verzekeraars sturen richting execution only. Maar doorziet de politiek dat wel?”

Te vlak verhaal

Diepenbroek stelde dat de toegang tot advies de koers is die Adfiz vaart. Een adviseur zei daarop: “Dat is een te vlak verhaal. Je ziet op allerlei simpele producten execution only ontstaan. Onze stelling als Adfiz moet zijn: simpele producten bestaan niet.” Adfiz liet daarop bij monde van beleidsadviseur Ludger de Bruijn weten te werken aan een witboek om de waarde van advies te laten zien met allerlei casussen uit de praktijk die tonen dat consumenten beter af zijn met advies. En ook het onderscheid tussen onafhankelijk advies en ‘verkoopadvies’ van de aanbieder moet daarmee duidelijk worden.

De Bruijn zei ook nog wel wat te verwachten op het terrein van execution only. “Uit de evaluatie van het provisieverbod blijkt dat de kennis – en ervaringstoets geen goed middel is. Daar zitten echt dingen die niet goed gaan. Daar zal de politiek echt wel iets aan gaan doen.”

Reageer op dit artikel