nieuws

PostNL stopt met doorspelen adresgegevens aan verzekeraars

Branche 1693

PostNL heeft op aandringen van de Consumentenbond zijn verhuisservice privacyvriendelijker gemaakt. Bij de bond kwamen veel klachten binnen over ongewenste post van onder andere verzekeraars en loterijen. Het postbedrijf heeft toegezegd alleen nog nieuwe adresgegevens door te spelen als klanten daar expliciet toestemming voor geven. 

PostNL stopt met doorspelen adresgegevens aan verzekeraars

Met de verhuisservice van PostNL kunnen consumenten die verhuizen hun post een aantal maanden laten doorsturen naar hun nieuwe adres. Daarnaast geven ze aan welke bedrijven het nieuwe adres mogen hebben. PostNL gaf de nieuwe adresgegevens zonder toestemming ook door aan andere partijen, zodat die ‘(gericht) aanbiedingen’ konden doen.

Duidelijke optie

De Consumentenbond vroeg het postbedrijf al in 2016 om hiermee te stoppen. PostNL weigerde eerst, maar biedt consumenten op zijn website nu toch een duidelijke optie om wel of niet akkoord te gaan met het delen van hun gegevens met derden.

Dubbelspion voor verzekeraars

Eind vorig jaar ontstond er ook al ophef over de aanvullende dienstverlening van het postbedrijf ten dienste van verzekeraars. Toen haalde weblog GeenStijl boven water dat de postbodes van PostNL in opdracht van Infofolio bij 1,4 miljoen huishoudens nagaan of zij een rieten dak op hun woning hebben

Reageer op dit artikel