nieuws

Fraudemeldpunt CED spaart verzekeraars € 2 miljoen uit

Branche 998

Het Meldpunt Bijzondere Zaken van CED heeft in het boekjaar 2016-2017 ruim € 2 miljoen aan frauduleuze verzekeringclaims opgespoord. Dit stelt de schadespecialist naar aanleiding van het tweejarig bestaan van het meldpunt. 

Fraudemeldpunt CED spaart verzekeraars € 2 miljoen uit

Het Meldpunt Bijzondere Zaken (MBZ) van CED werkt bij het detecteren van fraude, zowel via automatische indicatoren als op basis van fraudesignalen van experts.  Volgens Micha Frenken, specialist bij het meldpunt, begint opsporing van verzekeringsfraude bij een sterk fraudebewustzijn. “Zorg dat je alert bent op de indicatoren van fraude. Soms zit dat in relatief kleine bedragen, zoals bij een melding van een aanrijding tussen een bus en een scooter. De scooterrijder claimde dure spullen die bij de aanrijding zouden zijn beschadigd. Na onderzoek bleek het eerder om gebruiksschade te gaan dan om schade door aanrijding. De buschauffeur getuigde bovendien dat het slachtoffer bij de aanrijding geen van de geclaimde items bij zich had. Dat scheelde de verzekeraar een uitkering van € 1.245.”

Echt veel geld

In sommige gevallen gaat het volgens Frenken echt om veel geld.  “Zo kregen we een melding van een auto die die tegen een vast object aan was gereden, met grote fysieke schade tot gevolg. De verzekerde verklaarde dat de bijrijder gewond was. De expert had al snel het vermoeden dat dit niet klopte en meldde dit bij het MBZ. En inderdaad, er zaten alleen aan de bestuurderskant beschadigingen en gebruiks- en bloedsporen. Conclusie: tijdens het ongeval zat niemand in de bijrijdersstoel. De bestuurder was de gewonde, droeg geen gordel en had bovendien gedronken. Besparing voor de verzekeraar: € 30.000.”

Reageer op dit artikel