nieuws

Adviseur koestert klantcontact en vreest digitalisering

Branche 2524

Veel adviseurs halen de meeste arbeidsvreugde uit wat zij met hun werk kunnen betekenen voor de klant. Dat blijkt uit een onderzoek van Scildon. Automatisering en digitaal klantadvies worden gezien als de grootste uitdagingen voor de komende jaren.

Adviseur koestert klantcontact en vreest digitalisering

De levensverzekeraar vroeg 270 adviseurs in het kader van het congres ‘Ondernemen met passie’ naar hun grootste bronnen van vreugde en naar de grootste uitdagingen. Van de ondervraagden wordt 48% het meest blij van de betekenis van hun werk voor klanten. 35% vindt vreugde in de vrijheid om zelf te bepalen wat je doet. Veel minder belangrijk voor de vreugde in het werk zijn contacten met collega’s (7%), het financieel rendement van de onderneming (6%) en de coaching van medewerkers (4%).

Meer aandacht voor medewerkers nodig

Voor Michel van Dam, commercieel directeur van Scildon, geeft dat de sterke en minder sterke kanten van financieel adviseurs weer. “Enerzijds zit de kracht in de liefde voor het klantcontact en de creativiteit van het ondernemerschap. Tegelijkertijd beleeft men de minste vreugde aan het coachen van medewerkers. Terwijl de mensen op het kantoor in de praktijk toch het kapitaal zijn waar de onderneming op rust. Meer aandacht om medewerkers verder te ontwikkelen zal leiden tot verdere versterking van de ondernemingen.”

Samenwerking

Adviseurs zien op tegen automatisering/administratie (33%) en digitale klantadviezen (24%). Ook vrezen ze de komende jaren voor de loyaliteit van klanten (20%) en de samenwerking met verzekeraars en banken (16%). Volgens Van Dam gaat de adviesbehoefte van consumenten de komende jaren alleen maar groter worden. “De transformatie zal leiden tot een verhoging van de waardering van onafhankelijk financieel advies. Wij zien daar ook een rol voor Scildon. Door een betere samenwerking tussen adviseurs en aanbieders en door meer aandacht te geven aan het automatiseren van processen kunnen we samen werken aan een betere en efficiëntere klantbediening.”

Reageer op dit artikel