nieuws

ASR-baas Baeten: ‘Merk Generali verdwijnt uit Nederland’

Branche 5266

Met de overname van Generali Nederland door ASR verdwijnt ook het verzekeringsmerk Generali in Nederland. Alle polishouders verhuizen naar ASR. “Ik begrijp dat klanten en het intermediair dat misschien jammer vinden”, zegt CEO Jos Baeten van de kopende partij. “Maar in een markt die niet groeit, is het logisch dat merken verdwijnen.”

ASR-baas Baeten: ‘Merk Generali verdwijnt uit Nederland’

“De overname van Generali past goed in onze strategie. We zijn een echt Nederlands bedrijf en willen in Nederland groeien, ofwel organisch ofwel door overnames. Ik ben blij dat we deze stap hebben kunnen zetten”, zegt Baeten vanochtend in een reactie op het overnamenieuws tegen am:web.

Exclusief aan tafel

ASR heeft volgens Baeten al eind vorig jaar haar belangstelling voor Generali kenbaar gemaakt. “Toen de Generali Group aankondigde afscheid te nemen van de Nederlandse dochter hebben we meteen een balletje opgegooid. Vanaf mei zijn we vervolgens exclusief in gesprek geweest met Generali.”

Hoe noodzakelijk is deze overname voor ASR? Moet je wel om in het spoor te blijven van andere grote Nederlandse verzekeraars?
“Je moet niks, het is een keuze om relevant te blijven. We willen dit graag. In schade zijn we de derde partij van Nederland en we willen blijven groeien.”

Generali heeft ook een belangrijke leventak. Wat zijn jullie plannen daarmee?
“Vanuit ons perspectief is Generali Nederland vooral een schadebedrijf. Een kwart is leven. Dat zullen we samenvoegen met het levenbedrijf van ASR. Maar onze focus is gericht op schade. In leven hebben we ons altijd vooral gericht op groei in uitvaartverzekeringen. Dat willen we nog steeds.”

Op Schade boekte Generali Nederland vorig jaar een winst van € 4 miljoen, maar daartegenover staat € 13 miljoen verlies voor Leven. Hoe ga je er weer een winstgevend bedrijf van maken?
“Generali is op zich een gezond bedrijf, maar het zat krap in haar kapitaal. Bovendien wilde het moederbedrijf er nauwelijks meer kapitaal in steken. Dan kom je onder behoorlijke druk te staan. Door de twee bedrijven samen te voegen en samen te kijken hoe we de kosten kunnen verlagen, gaan wij ervan uit dat we ongeveer € 30 miljoen kunnen toevoegen aan ons operationeel resultaat.

Dat gaan we bijvoorbeeld doen door de kosten in IT terug te brengen en door alle medewerkers onder te brengen in het pand van ASR. Ja, daar is plaats voor. Bovendien zal er door de overname deels een dubbele bezetting ontstaan. ASR heeft op dit moment veel vacatures, we gaan kijken hoe we die op gaan vullen. Maar we sluiten niet uit dat er ook mensen boventallig worden verklaard.”

Wat gaat er met het management van Generali gebeuren?
“Tussen de signing en de closing verandert er niet veel. In de tussentijd gaan we eerst met de mensen zelf spreken welke ambities zij hebben binnen het nieuwe bedrijf. Voor die tijd valt er niets over te zeggen.”

En het merk Generali: blijft dat gehandhaafd?
“Het merkeigendom ligt bij de Generali Group. In Nederland gaat het merk Generali verdwijnen, alles wordt geïntegreerd in ASR. Alle polishouders verhuizen dus ook naar ASR-producten.”

Is dat omdat het niet anders kan of wilden jullie dat ook graag?
“Wij willen dat zo. Het is eigenlijk wat we altijd hebben gedaan. Kijk naar Eendragt, maar ook Axent en NIVO. Het kost gewoon minder als je niet alle merken in de lucht houdt.”

Er zullen critici zijn die zeggen dat hierdoor weer minder te kiezen valt voor klanten en adviseurs.
“Dat is het dilemma en ik begrijp dat intermediairs en ook klanten het jammer vinden dat een merk verdwijnt. Maar Nederland is geen groeiende markt. En in een markt die niet groeit, is het logisch dat merken verdwijnen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.