nieuws

Zomerserie (22) – Sander Kernkamp (AAV): ‘Smartphone in het verkeer is groot maatschappelijk probleem’

Branche 1245

Hartje zomer brengt amweb traditiegetrouw een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Hoe beleefden zij 2017 tot nu toe, en wat staat de branche nog te wachten? Sander Kernkamp verruilde onlangs zijn functie als directeur schade & inkomen bij NN voor de rol van CEO bij ABN Amro Verzekeringen (AAV). Zijn nieuws van het afgelopen jaar? De campagne waarmee Interpolis aandacht vraagt voor appen achter het stuur.

Zomerserie (22) – Sander Kernkamp (AAV): ‘Smartphone in het verkeer is groot maatschappelijk probleem’

Wat hebben jullie bereikt in de eerste helft van het jaar, waar ben je trots op?
“NN, Delta Lloyd en ABN AMRO zitten midden in grote veranderingen. Ik ben er trots op dat de medewerkers, ondanks de onzekerheid die met de veranderingen gepaard gaan, het belang van de klant voorop blijven stellen.”

Waar ben je privé trots op?
“Ik heb twee licht puberende zonen. Ze zijn beiden over naar de volgende klas. En dat met een vader die tegenwoordig vaak in Zwolle is en niet in Voorburg. Dan moet je wel een heel leuke moeder hebben.”

Wat was het meest memorabele nieuws in de branche tijdens de eerste helft van het jaar?
“De campagne van Interpolis. Het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer levert enorm veel leed op. Dat is een echt maatschappelijk probleem waar we allemaal voor aan de bak moeten. De beweging die Interpolis heeft ingezet, moeten we in Nederland omarmen. En niet zeuren over het feit dat deze campagne een kopie van het origineel zou zijn uit Amerika.”

Hoe hebben jullie je voorbereid op de tweede helft?
“We hebben opnieuw kritisch gekeken naar de producten en service die we leveren aan de klant. Daar zijn weer een aantal verbeterpunten en nieuwe trends uitgekomen. Geen grote wijzigingen dus, maar wel aanscherping van de plannen.”

Waar ga je tijdens de zomervakantie beslist niet aan denken, iets dat aan je werk gerelateerd is?
“Ik denk altijd graag na over alles.”

Voor het eerst gratis roamen in de EU: fijn, kan ik lekker doorwerken aan het strand, of: so what, mijn apparaten staan de hele vakantie in de vliegtuigmodus?
“Ik zit de zomer op de Friese meren. En als je zeilt en een roer in je hand hebt, heeft de telefoon ook vakantie.”

Wat zijn je verwachtingen voor de verzekeringsbranche, wat worden de komende maanden de issues?
“De issues veranderen niet. Voor ons blijft het vraagstuk hoe kun je processen, die geen toegevoegde waarde leveren voor een klant, zo efficiënt mogelijk uitvoeren. Hierdoor kun je investeren om de service aan de klant te maximeren en krijg je ruimte om te innoveren.”

Welke strategie gaan jullie in de tweede helft van het jaar volgen?
“Het hele bedrijf moet dichter bij de klant komen. Dat doen we niet alleen door interviews te houden met klanten maar vooral door onze eigen ervaring met onze eigen producten en die van de concurrent te delen en daarvan te leren. Door zelf te ervaren kom je tot de beste verbeteringen.”

Wat hoop je dat ABN Amro Verzekeringen bereikt in de tweede helft?
“Dat nog meer  ABN Amro-klanten ambassadeur worden van onze producten en service. In wielrentermen gesproken: daar moeten we het snot voor de ogen voor werken! Ambassadeurs krijg je niet zomaar.”

Tot slot: heb je persoonlijke doelstellingen voor de rest van het jaar, werk of privé?
“Mijn professionele doelstelling is om een goede balans te bereiken tussen aandacht voor het bedrijf in Zwolle en de twee aandeelhouders in Den Haag en Amsterdam.”

Lees ook eerdere afleveringen van de zomerserie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.