nieuws

Zomerserie 19 – Linda Nieuwenhuizen (Centraal Beheer): ‘We moeten steeds sneller innoveren’

Branche 1427

Hartje zomer brengt amweb traditiegetrouw een serie interviews met mensen uit de verzekeringssector. Hoe beleefden zij 2017 tot nu toe, en wat staat de branche nog te wachten? Linda Nieuwenhuizen, manager digital change & new business van Centraal Beheer, registreerde afgelopen halfjaar het 500.000e geautomatiseerde chatgesprek. Ze verwacht veel van zich snel ontwikkelende technologieën als AI en mobile first.

Zomerserie 19 – Linda Nieuwenhuizen (Centraal Beheer): ‘We moeten steeds sneller innoveren’

Wat hebben jullie bereikt in de eerste helft van het jaar, waar ben je trots op?
“Meerdere dingen, maar als ik een top 3 mag noemen, kom ik tot de volgende. Ik ben trots dat we een succesvol innovatie-ecosysteem hebben gerealiseerd, LAB55, waarbinnen we werken aan nieuwe business. Lab55 is de innovatiehub en seats2meet-locatie van Centraal Beheer. Het slaat een brug tussen externe partners, start-ups en de business van Achmea. De locatie is beoordeeld met een 9,6 en we hebben inmiddels 50 samenwerkingen gerealiseerd. Daarnaast hebben we dit jaar de eerste 24-uurs Centraal Beheer-hackathon met studenten vanuit het hele land georganiseerd. Hierin zijn we aan de slag gegaan met de vraag wat de verzekeringsoplossingen zijn in de ‘connected world’. Tot slot ben ik trots dat we het 500.000e geautomatiseerde chatgesprek met klanten hebben gehad, zoals bijvoorbeeld voor het melden van een schade, het wijzigen van gegevens. En dat klanten dit beoordelen met een NPS van +26.”

Waar ben je privé trots op?
“Dat we met ons volleybalteam als tweede zijn geëindigd in de competitie en dat het me nog steeds lukt om drie keer in de week te sporten.”

Wat was het meest memorabele nieuws in de branche tijdens de eerste helft van het jaar?
“Dat het besef dat we als branche moeten innoveren steeds verder doordringt, dat we daar veel energie in steken en dat dat ook tot resultaten leidt. En dat concepten zoals Tröv en Lemonade steeds meer terrein winnen en dat we steeds sneller moeten innoveren om relevant te blijven voor onze klanten.”

Hoe hebben jullie je voorbereid op de tweede helft?
“We hebben resultaten bekeken én gevierd, en inspiratie opgedaan bij innovatiepartners. Ook hebben we een aantal innovatie-experimenten en -activiteiten georganiseerd, zoals een Mobile Challenge Day en een Innovatiesummerschool ‘Innoveren kun je leren’. We hebben bovendien onze manier van werken geëvalueerd en aangescherpt om nog sneller in te kunnen spelen op veranderingen in de toekomst.”

Waar ga je tijdens de zomervakantie beslist niet aan denken, iets dat aan je werk gerelateerd is?
“Wow, lastige vraag…ik vind mijn werk namelijk leuk, dus denk ik er graag aan en ben ik er graag mee bezig. Maar als ik dan toch iets moet noemen, dan denk ik het liefst in mijn vakantie even niet aan het aantal overlegmomenten dat we soms hebben op een dag.”

Voor het eerst gratis roamen in de EU: fijn, kan ik lekker doorwerken aan het strand, of: so what, mijn apparaten staan de hele vakantie in de vliegtuigmodus?
“De eerste paar dagen van mijn vakantie heb ik altijd wel een paar afkickmomentjes inderdaad. Fijn dat die dan nu gratis zijn. Maar ik houd wel van een uitdaging, dus dit is een goede uitdaging om deze vakantie te zien hoe vaak en hoe lang ik mijn telefoon in de ‘vakantiemodus’ kan zetten.”

Wat zijn je verwachtingen voor de verzekeringsbranche, wat worden de komende maanden de issues?
“De ontwikkelingen die steeds sneller op de branche afkomen zijn de technologieën die zich exponentieel ontwikkelen, zoals artificial intelligence (AI), mobile first en technologie rondom mobiliteit. Auto’s worden steeds slimmer ontworpen en klanten doen steeds meer via hun mobiele telefoon. Je rijdt terug naar huis als je je telefoon vergeten bent, maar niet wanneer je je portemonnee vergeten bent.”

Welke strategie gaan jullie in de tweede helft van het jaar volgen?
“Durf te doen en durf te falen, plus open innovatie, samen met de buitenwereld. Durf met klanten aan de slag te gaan, durf te valideren en te testen, maar durf ook te falen. En durf een hartstikke gaaf idee toch los te laten als het niet gevalideerd is.”

Wat hoop je dat Centraal Beheer bereikt in de tweede helft?
“Dat we de goede dingen blijven doen voor onze klanten, doordat we in staat zijn om snel in te spelen op de snel veranderende wereld. Ik hoop dat de innovatie-mindset steeds meer in het DNA van de organisatie komt en dat we daardoor nog sneller kunnen innoveren.”

Tot slot: heb je persoonlijke doelstellingen voor de rest van het jaar, werk of privé?
“Nog een succesvolle innovatie lanceren. En heel hard gaan trainen om dit keer wel de eerste plek in de competitie te behalen.”

Lees ook eerdere afleveringen van de zomerserie.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.